Satellite
Show on map
  • Day 8

    Boesdal Kalkbrud

    September 20, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 18 °C

    Een eindje verderop is er bij een oude kalkgroeve een bezoekerscentrum geopend, de Stevns Klint Experience. Ik ben iets te vroeg, het centrum is nog niet open, dus wandel ik eerst een rondje in de omgeving. Hier kan je vlakbij de krijtrotsen komen, dus daar moet even een selfie van worden gemaakt. En ook hier een stenig strandje met prachtig zicht op de kliffen.

    Dan is het bezoekerscentrum open en daar dompel ik me een uurtje onder in prehistorische sferen. Het is een heel leuk opgezet museum, met korte maar krachtige uitleg over de geschiedenis, van 66 miljoen jaar geleden tot nu. Heel interessant om te zien hoe men tot de theorie van de asteroïde-inslag is gekomen en hoe het bewijs hier gevonden is. Een later bewijs is de vondst van de inslagkrater zelf in de Golf van Mexico.

    Ook de film van de inslag was boeiend, ze hadden hem voor mij op de Engelse versie gezet, maar omdat ik tijdens de film ook wat gevideood heb, heb ik later ook de Deense versie nog een keer gezien. Echt leuk, dit museum krijgt van mij een 10! De moeite waard voor iedereen die dit soort dingen interessant vindt.
    Read more