Trekken en de kip

April 26, 2022 in Vietnam ⋅ 🌙 24 °C

Hey mensen!
    Vandaag hadden we afgesproken met Pim, de broer van Jesse's baas Sander, om een trek te gaan doen rond Sapa. Pim woont al 2,5 jaar in Vietnam, organiseert hier al vele jaren tours door het gebied en is nu al een tijdje bezig een resort/guesthouse op te zetten met wat locals. We waren ongeveer 3 uur aan het lopen vandaag, en hebben ook nog een paar uur bij Pim thuis gespendeerd om te lunchen. Het lopen was niet al te zwaar, precies goed eigenlijk, en het uitzicht was prachtig. We liepen eerst de berg op, door een bamboebos. Youp kreeg het hier zwaar, hij werd helaas licht in zijn hoofd, en besloot dus terug te gaan. Een goede beslissing achteraf, aangezien hij ol de terugweg bijna omviel. De rest ging ondertussen door, de berg op het uitzicht tegemoet. De rijstvelden in Sapa zijn beschermd, omdat het een cultureel erfgoed achtig iets is, en dus waren er genoeg rijstvelden om te zien. De bossen worden helaas wel gekapt, omdat die grond wel gebruikt kan worden voor landbouw en tourisme.
    We liepen verder naar een waterval, waar we in ijskoud water gingen zwemmen. Heerlijk, want het weer was uitzonderlijk warm zei de gids. De gidsen hadden ook allemaal een soort heel dik kleed aan, en beenwarmers, die er allemaal heel traditioneel, en warm, uitzagen. Daarna liepen we door naar Pim. Daar hadden we lunch, maar we moesten wel eerst de lunch nog slachten. Pim had speciaal voor ons een hen gehaald, die wij zelf mochten slachten, plukken en ontleden. Vanwege de lijdensweg van de kip hebben we niet zelf de kip gedood, maar er wel aan meegewerkt. Het was voor ons allen een traumatisch en toch ook interessant proces. We hebben veel dingen geleerd, die we hopelijk niet hoeven te gebruiken. In Vietnam gebruiken ze alles van de kip, behalve de tong en de veren. De tenen, de ingewanden en de botten worden gegeten, terwijl ze het witte vlees liever niet eten. Daar zit niet zoveel smaak aan. Wij westerlingen vinden dat vlees nou net wel lekker, dus dat komt vaak goed uit. Zelfs het bloed werd opgevangen en gekookt, om een soort zout dipsausje voor het vlees van te maken. Daarna gingen we lunchen, en mochten we zelf summerrolls maken, een soort ongebakken loempias. De oplettende pinguinvolger herrinert zich dat misschien nog van de Cambodiaanse kookcursus. Het eten was veel, en het was lekker, al waren we wel wat onhandig met loempias rollen. Morgen gaan we terug naar Hanoi. Als je de filmpjes van de kip wilt hebben moet je het maar vragen maar ik gok dat niet iedereen daarop zit te wachten. Tot snel