Nha Trang

May 12, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 32 °C

Zaterdagochtend ging de reis naar Nha Trang: een strandstad noordelijker Vietnam in.
    Er werd ons verteld om 7:30 klaar te staan om opgehaald te worden door de bus. We hadden de avond van tevoren tickets via het hostel geregeld voor €11.
    Na (maar) een uur gewacht te hebben vertrokken we om 8:30. Het was een bus met alleen maar ligstoelen. Een boven- en onderverdieping. Zo laag dat je niet rechtop kon zitten. De ligstoelen waren overduidelijk naar Aziatische maatstaven gemaakt. Wij als normaal gebouwde Hollanders moesten er ons met moeite invouwen en konden echt niet zo comfortabel liggen als de overige passagiers. Maar desalniettemin best comfortabel. De rit duurde een ruime 9 uur, voor een afstand van zo'n 425 kilometer.
    Tijdens het rijden gleed Vietnamees landschap langs. Natte rijstvelden met grazende ossen kniediep erin. Op de achtergrond mysterieuze bergen in mist gehuld. Afentoe passeerden we een herder met een kudde schapen of koeien. Boeddhistische tempels worden afgewisseld door verrassend veel katholieke kerken.
    We razen onder luid getoeter langs voornamelijk brommers. Een gezinnetje dat met z'n vieren op een brommer zit is echt geen uitzondering. Langs de kant van de weg zitten verkopers op een kleedje die maaltijden koken.
    Rond 18:00 arriveren we in het hostel. Verassing: de airconditioning doet het niet. Na dit te hebben aangegeven gaan we de straat op om een hapje te eten. Er is een festival gaande en er wordt vanaf zee een enorme vuurwerkshow afgestoken.
    Nha Trang is een erg drukke en toeristische stad. Het wordt de beach capital genoemd. Er is veel geld geïnvesteerd om toeristen te trekken. In iedere straat zie je om de zoveel meter een beautysalon waar je gemasseerd kan worden.
    Er worden veel zeedieren gegeten; kreeften en vissen zitten levend in bakken met water, klaar om voor je ogen gedood en gekookt te worden.
    Teruggekomen in het hostel blijkt de airco niet gemaakt te kunnen worden, het is een dikke 30 graden in onze kamer.

Na een korte nacht van slechte slaap doen we het zondag rustig aan. We bezoeken de Long Son Pagoda: een boeddhistische tempel aan de voet van de Tray Thui-berg, met een 24 meter hoog, wit Boeddhabeeld. Hierna gaan we naar de Ponagar Towers. Oorspronkelijk werden hier tussen de 7e en 12e eeuw 8 torens gebouwd, maar nu staan er nog maar 4. Het is een heilige plek waar een godin door Boeddhisten wordt aanbeden.
    's Middags nemen we een duik in de heerlijk warme Zuid-Chinese Zee.
    We gaan die avond vroeg naar bed, want er wacht ons een vroege morgen.