Hoi An

May 17, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 38 °C

Woensdagochtend lieten we het heerlijke strand bij Bai Xep achter ons. We vertrokken om 07:00 met de taxi naar Dieu Tri, vanwaar onze trein vertrok naar Da Nang. Na een uur vertraging vertrokken we eindelijk. Om 15:00 kwamen we na een hele comfortabele rit aan in Da Nang. Hier werden wij opgewacht door de shuttelservice van het hotel in Hoi An: onze eindlocatie.
    Na ons primitieve onderkomen van afgelopen 2 nachten hadden we dit keer een luxe hotel met zwembad geboekt; en dat voor €7,50 p.p. per nacht.
    Bij het hotel aangekomen lieten we gelijk onze vuile was doen, dit was wel nodig na 8 dagen zweten.
    Hoi An staat onder andere bekend om de vele, goede kleermakers. Voor een schijntje kun je hier op maat gemaakte kleding laten maken. Kees en Ruben hadden hier interesse voor, dus we gingen diezelfde dag nog naar een goed aangeschreven kleermaker. Er moesten direct vele keuzes gemaakt worden, maar het lukte om knopen door te hakken en toen we weer naar buiten liepen was er voor beide heren een maatpak in de maak.
    Hoi An staat op de werelderfgoedlijst. Het is een prachtig stadje, met in de binnenstad oude bouwwerken van Chinese, Japanse en Franse afkomst. Heel kenmerkend zijn de lampionnen die in de hele stad hangen. 's Avonds worden deze verlicht, wat een prachtig schouwspel geeft en voor een hele gezellige sfeer zorgt. We sluiten de hitte van de dag af door een lekker koude ijskoffie te nemen en over de nightmarket te slenteren. Door de grachten varen bootjes, van waaruit je de verlichte stad kunt bekijken.

Donderdagochtend worden Ruben en Kees weer bij de kleermaker verwacht om de pakken te passen. Deze zijn namelijk al bijna klaar. Er moeten wat dingen versteld worden, dus later die middag moeten we nog een keer langskomen.
    Het is erg warm, dus we brengen de dag voornamelijk door in het zwembad.
    We eten heerlijke maaltijden. Een bekende snack zijn de spring rolls: een soort loempia's. De lekkerste hebben we tot nu toe hier op. Ook halen we de beste banh mi's van Vietnam bij een tentje in Hoi An. Dit is een baguette waar verschillende soorten vlees op gedaan kunnen worden; echt een lekkernij. Op de nightmarket halen we een pannenkoek met banaan of mango.

Vandaag zijn we met een tour naar de Cham Islands geweest. Dit zijn prachtige eilanden, zo'n 16 kilometer uit de kust bij Hoi An. Kees en ik hebben hier in de zee gesnorkeld en Ruben heeft gedoken. Het water is heel helder en op de bodem zien we koraal in de meest bijzondere kleuren terwijl we tussen schitterende visjes zwemmen. Helaas word ik op de boot zeeziek, dus aan het einde van de trip is de lol er voor mij vanaf. De rest van de avond doe ik het daarom rustig aan.
    De maatpakken van Ruben en Kees zijn bezorgd, net optijd voordat we morgen Hoi An weer verlaten.
    Hoi An was de leukste stad die wij nu van Vietnam hebben gezien. Ik heb het er erg naar mijn zin gehad!