Cat Ba Island

May 28, 2019 in Vietnam ⋅ 🌧 28 °C

Zondagavond werden we om 19:00 door de nachtbus opgehaald om van Ha Giang naar Cat Ba Island te rijden. Een eiland in het noordoosten van Vietnam, meer dan 430 kilometer verderop. Dankzij mijn vermoeidheid was ik in staat om een klein beetje te slapen, waardoor de rit voorbij vloog. Om op het eiland te komen moest de bus met de veerboot naar de overkant. Na een lange reis kwamen we rond een uur of 07:00 op de maandagochtend aan. Een goed ontbijt later zochten we het hotel op, waar we ons op bed lieten vallen om eerst even een dutje te doen. Alles bij elkaar was het weer een vermoeiende reis met weinig slaap geweest.
    Halverwege de middag stapten we de zon weer in, om met gehuurde scooters het eiland te gaan verkennen. De stad Cat Ba is niet erg mooi en behoorlijk toeristisch, maar de rest van het eiland heeft erg mooie natuur met een heel groot park. We reden door het park naar het noordelijkste puntje van het eiland. Daar beklommen we via een ladder een steile berg, om op de top een prachtig uitzicht te hebben over een gedeelte van het eiland en de kust met rotsen oprijzend uit het water. De zon zakt achter de bergen, wat voor een enorm mooi plaatje zorgt. Hierna scheuren we weer terug over het inmiddels in het donker gehulde eiland. De benzine is bijna op, dus we kopen langs de kant van de weg een plastic fles met een twijfelachtige inhoud, wat we in de scooters gieten. Ze rijden er in ieder geval wel op.

Dinsdag staat een tour naar Ha Long Bay op het programma. Wanneer we de gordijnen opentrekken zien we het water echter uit de hemel vallen. Ondanks het minder mooie weer gaat de tour wel door en we worden door een bus opgehaald. Met een boot worden we naar de baai gebracht. De baai van Ha Long bevat bijna 2000 kalkstenen eilandjes. Grote, hoge rotsen rijzen uit de zee op. Sommige eilandjes bevatten grotten.
    Bij onze eerste stop stappen we in kajaks om zelf tussen de eilandjes door te roeien. We varen door een grot, om in een verborgen baai omringd door land, uit te komen. De eilanden zijn wild begroeid en enorm groen.
    Ha Long Bay staat bekend als een van de mooiste plekjes van Vietnam en het is een enorm toeristische attractie. Toeristen zijn er inderdaad veel en mede dankzij het grijze, regenachtige weer kan Ha Long Bay niet aan mijn verwachtingen voldoen. Desalniettemin is het er erg mooi, en met mooi weer is het waarschijnlijk echt spectaculair.
    Bij de volgende stop springen we de zee in, om bij een strandje te zwemmen. Hierna tuffen we naar Monkey Island: de naam zegt het al. Op het eiland leven aapjes, gewend aan mensen en overdadig gevoed. De apen zijn zo tam dat ze uit de handen van de toeristen eten; ze zijn hierdoor wel veelste dik.
    Na een zeereis zonder zeeziek te zijn geworden zetten we weer voet aan wal.
    Die avond gaan we met wat backpackers die we mede tijdens de tour ontmoet hebben naar het strand toe. Het is helemaal donker, maar wanneer we het water inspringen zien we de groene schittering van algen wanneer het water in beweging komt. Het is sprookjesachtig mooi om in het oplichtende water te zwemmen met de sterren boven ons aan de donkere hemel.
    Het leven op een eiland is zo gek nog niet.