Hanoi

May 30, 2019 in Vietnam ⋅ 🌧 28 °C

Nadat we op het eiland vertoefd hadden gingen we weer terug naar waar we al eerder een korte stop hadden gehad, de hoofdstad van Vietnam: Hanoi. Vanaf het eiland zaten we in een comfortabele bus, waarna we woensdag rond het middaguur in Hanoi aankwamen.
    Voor komende nacht hadden we een luxe hotel geboekt, onze duurste overnachting tot nu toe: €9,30 per persoon. Het is onze laatste dag dat we met z'n drieën samen zijn; Kees vliegt donderdag weer naar huis.
    Het is druk op de straten en ook hier rijdt veel verkeer. Het is echter niet zo enorm als in Ho Chi Minh. Wij zijn ondertussen goed gewend aan het verkeer en manoeuvreren ons op ons gemak door de chaos. Veel toeristen beginnen hun reis door Vietnam in Hanoi, en dit is te zien aan hoe ze onzeker de straten oversteken.
    Veel van het leven speelt zich af op straat, je kunt ook overal streetfood halen. Onze lunch eten we daarom ook op de straat, op lage krukjes.
    Hierna struinen we souvenirwinkeltjes en de markt af opzoek naar souvenirs voor Kees die het vaderland weer gaat bezoeken. 's Avonds sluiten we de dag af met een heerlijke ontspannende massage; 60 minuten voor het luttele bedrag van €11,50.
    Donderdagochtend vroeg nemen we afscheid van Kees. Ruben en ik verhuizen naar een guest house, waar het primitiever en goedkoper is. We doen het deze dag heel rustig aan om weer energie op te doen. De dag bestaat uit het eten van banh mi's en het drinken van ijskoffies en smoothies op de hoeken van de straat. Door de stad heen hangen vogelkooien met vogels die de mooiste melodieën fluiten.
    's Avonds gaan we nog lekker uiteten met Fred, waarna we afscheid van hem nemen. We hebben een week met hem opgetrokken en hij was een leuke aanvulling op de groep.
    Via het guest house regelen we een bus voor de bestemming voor de volgende dag.