Afscheid van Vietnam

June 3, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 31 °C

Zondagmiddag arriveerden we met de bus in Hanoi. Onze laatste nacht in Vietnam. De reis door dit land zit erop.
    We besteden de avond aan het rondslenteren over de nachtmarkt. Hele straten staan vol met kraampjes die 's avonds worden opgezet. We laten ons door de enorme massa mensen langs de kraampjes voeren, opzoek naar souvenirs. Zoals te verwachten bestaat de meerderheid uit onzinnige rommel. Wanneer we iets van interesse zien onderhandelen we eerst over de prijs. De volle prijs betalen betekent dat je afgezet wordt.
    We drinken nog een smoothie op een balkon, vanwaar we de chaos voorbij zien glijden. De ingeademde damp van uitlaatgassen kost me waarschijnlijk verscheidene maanden van een gezond leven.
    Op de laatste ochtend halen we nog even een echte Vietnamese Banh Mi en drink ik de heerlijke Vietnamese ijskoffie. We nemen een Grab naar het vliegveld en verlaten na een half uur vertraging het land.

Mijn reis in Vietnam is er een geweest van vele indrukken en ervaringen. Van de chaos van enorme steden tot de prachtige schoonheid van de natuur. Het land beschikt over een rijke geschiedenis waar nog veel over valt te leren. Ook de ontwikkelingen die het land doormaakt zijn goed merkbaar door de verschillen tussen verschillende delen van het land. Er is enorm veel cultuur te bezoeken. De mensen zijn hartelijk en goedlachs. Het eten en drinken is heerlijk. Op de natuur raak ik niet uitgekeken.
    Kortom is het een geweldige reis geweest in een prachtig land, wat absoluut later vervolgd mag worden. Er is nog genoeg om te ontdekken en net zoveel om nogmaals van te genieten.
    Maar we gaan nog niet naar huis: er wacht nog een nieuw avontuur!

Tam biet!