Satellite
Show on map
  • Day 12

    Gili Air: nog meer genieten

    June 15, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

    Donderdag hadden we een tour geboekt om iets te gaan doen waar de Gili eilanden erg bekend om staan: de prachtige snorkellocaties.
    Het is een prachtige dag en we stappen met een groepje mensen op een kleine boot. In het midden van de boot is een raam in de bodem, waardoor we zien wat er onder de boot door glijdt.
    Na een klein stukje varen springen we met onze flippers aan de voeten en duikbrillen op ons hoofd het water in. We zwemmen achter de gids aan en al snel wijst hij een schilpad aan die voorbij komt zwemmen. We zwemmen een tijd en zien meerdere schilpadden rondzwemmen. Het water is heel helder en we kunnen diep de zee inkijken naar de bodem.
    Weer terug in de boot merk ik dat ik een beetje naar word, ik neem daarom snel een reispilletje in. De volgende stop is voor het eiland Gili Trawangan; er is hier prachtig koraal te zien. Ik geniet er echter niet lang van, ik zwem snel naar het strand om weer even vaste grond onder mijn voeten te voelen. Wanneer de rest weer in de boot klimt zwem ik weer terug. Hierna stoppen we bij Gili Meno; voor de kust staan op de bodem van de zee 48 levensgrote beelden in een cirkel. Ondanks de vele toeristen die hier ook een duikje nemen is het erg indrukwekkend.
    Na al die tijd gezwommen te hebben meren we aan bij Gili Meno voor een korte drinkpauze. Na even aan land te zijn voel ik mij iets beter, maar helaas moeten we weer terug naar ons eigen eiland. We stoppen nog een keer om te snorkelen, maar ik blijf dit keer op de plecht van de boot zitten. Om 15 uur 's middags zet ik weer voet aan het eiland, waar ik erg blij mee ben.
    Bij het laatste daglicht loop ik weer naar de westkant van het eiland om de zonsondergang te zien. Hierna spenderen we de avond met een aantal mensen die we tijdens de snorkeltour hebben ontmoet.
    We hebben voor 3 nachten geboekt en het plan is om het eiland de volgende dag te verlaten. 's Avonds laat komen we echter tot het besluit dat we eigenlijk nog wel een nachtje willen blijven, omdat we het zo naar ons zin hebben hier. Gelukkig is een extra nacht snel geregeld en hebben we nog een hele dag op het eiland te vertoeven.

    Vrijdagochtend staat de wekker om 06:00, want een half uur later komt de zon op. Omdat we aan de oostkant verblijven hoeven we alleen maar onze bungalow uit te lopen naar het strand om de zon vanuit de zee te zien rijzen. Het is het vroege opstaan waard, maar hierna duiken we snel het bed weer in om nog eventjes te gaan slapen.
    Ruben is wakker geworden met een erge pijn aan zijn oor. Hij heeft hier al 2x eerder last van gehad tijdens zijn reis na zwemmen en duiken. Waarschijnlijk gaat het om een gehoorgangontsteking. Omdat dit nu al de 3e keer is en hij erg veel pijn heeft besluiten we een dokter op te zoeken. We vinden een kleine praktijk waar een jonge arts bereid is om een consult te doen. Hij gluurt even in Rubens oor en komt ook tot de conclusie dat het om een gehoorgangontsteking gaat. Rubens oor wordt even gespoeld om een prop oorsmeer te verwijderen, waarna hij oordruppels krijgt met antibiotica.
    Hierna gaan we onverminderd door met ontspannen naast het zwembad. We eten weer heerlijke gerechten en drinken lekkere drankjes.
    Einde van de middag lopen we naar de andere kant van het eiland om een tour voor Ruben te boeken. Hij gaat vanaf Lombok met een boot 4 dagen varen naar het eiland Flores. Ik ga hier niet aan meedoen in verband met mijn zeeziekte. Als we weer teruglopen passeren we een bioscoop in de buitenlucht. Op het strand staat een groot scherm, met ligstoelen en zitzakken ervoor. Je kunt hier iedere avond onder de sterrenhemel een film kijken.

    Zaterdag is dan toch echt het moment van afscheid aangebroken. We hebben 4 nachten lang een heel prettig verblijf gehad op het Gili eiland. We ontbijten voor de laatste keer met uitzicht op het eiland Lombok wat in de verte ligt. We pakken onze spullen in en gaan daarna nog een keer langs ons favoriete restaurant voor een vroege lunch. Om 12:15 zijn we bij de haven waar we een ticket kopen voor de ferry naar Lombok. We moeten even wachten, want de ferry vertrekt pas als deze helemaal vol zit met 40 mensen. We hebben geluk, want al snel komen er veel mensen en zit de ferry vol. Het is een hele korte oversteek en voor we het weten zetten we voet aan wal op Lombok.
    Daarover later meer!
    Read more