Grand Canyon

October 9, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 19 °C

Nadat het ontbijt achter de kiezen zit breken we de boel weer op en gaat de trip verder. We stoppen allereerst bij de Walmart om wat voorraden bij te vullen.
    Hierna rijden we route 66 weer op. Handen aan het stuur, cruise control erop en blik op oneindig. Mijl na mijl glijdt onder de camper door. We rijden over de prairie. Zo ver je kunt kijken zie je geel gras met lage boompjes. In de verte zien we bergen met plateaus. Je hebt niet veel fantasie nodig om je Lucky Luke in dit landschap voor te stellen; op zijn paard op weg naar de horizon, met de indianen die vanaf het bergplateau over de prairie uitkijken.
    We rijden door een indianen reservaat en passeren ranches met veel paarden.
    Nadat we de tank voor een spotprijs van minder dan een dollar per liter hebben gevuld, lassen we even een lunchpauze in. Naast de camper eten we onze broodjes op onze klapstoeltjes.
    Wanneer we verder rijden wordt de omgeving wat bosrijker. We naderen Grand Canyon park!
    Bij de ingang van het park kopen we een pas, die ons toegang tot alle Nationale Parken zal verlenen.
    We staan op een primitieve camping, half in het bos. We kunnen water en electra aansluiten en er zijn toiletten, maar daar houdt het dan ook bij op.
    Van tussen de bomen worden we nieuwsgierig aangestaard door herten. Wanneer we later over de camping lopen passeren we zelfs enkele herten van een paar meter afstand die wat rond scharrelen.
    We zijn halverwege de middag aangekomen, en besluiten daarom om naar de rand van de canyon te gaan om de zonsondergang te gaan bekijken. In het park is een netwerk van bussen, dus vanaf de camping kunnen we met de bus alle kanten op; lekker makkelijk.
    Wanneer we na een korte rit door het bos uitstappen bij de canyon valt onze mond open van ontzag. Het uitzicht is echt adembenemend mooi. We staan op de rand en kijken uit over een ontzagwekkend landschap. Het is een enorme krater met daarin bergen, spleten, kloven en verschillende soorten kleuren gesteente. Het moment valt eigenlijk niet vast te leggen.
    Vol verwondering van zo'n grootsheid genieten we van het uitzicht en schieten we plaatjes. De zon zakt langzaam naar beneden en zet het gesteente in een rode vuurgloed.
    Het koelt behoorlijk af en al snel staan we te bibberen. Het is helemaal donker als we weer op de camping aankomen. We nuttigen ons diner in de camper, want het is buiten echt koud. We hebben gehoord dat het vannacht gaat vriezen, dus we moeten voorbereidingen treffen om te voorkomen dat de waterleidingen en de reservoirs in de camper gaan bevriezen. We pompen de watertank helemaal leeg en spoelen alle kranen net zo lang tot alles leeg is.
    We kruipen dik ingepakt onder de wol. Het belooft een koude nacht te worden.