USA

October 2019
Road trip door West-Amerika in een camper Read more

Naar de Verenigde Staten

October 6, 2019 in the Netherlands ⋅ ☁️ 9 °C

Vandaag start de reis naar het westen van de Verenigde Staten, met als bestemming Los Angeles.
    Via Londen vliegen we de oceaan over en reizen we 9 uur terug de tijd in.
    Het doel: rondrijden in een camper een heel veel Amerika ontdekken! Samen met Rob & Jeroen ga ik het avontuur aan.
    Let's go!

Het land van de big sizes

October 7, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 29 °C

De vliegreis verloopt soepel. Zonder problemen stappen we in Londen over op het volgende vliegtuig. Het is een lange zit, maar na 11 uur vliegen zetten we voet aan wal in Los Angeles.
    Het enige obstakel waar we nu nog voorbij moeten is de grenscontrole. We moeten vragen beantwoorden, een foto laten maken en onze vingerafdrukken afgeven. Gelukkig ondervinden we geen problemen en belandt de stempel keurig in het paspoort: we zijn het land binnen!
    Buiten bij het vliegveld lopen we zoekend rond voor transport naar ons hotel. Na een tijdje ontdekken we een telefoon, waarmee we ons hotel bellen om te laten weten dat we opgepikt kunnen worden. Na een behoorlijke tijd wachten verschijnt er een busje en worden we door een enthousiaste en vriendelijke dame over de brede wegen gereden. Het valt ons op dat de meeste auto's een flink aantal maten groter zijn dan dat wij gewend zijn van thuis.
    Bij het hotel aangekomen frissen we ons even op, waarna we de straat oversteken. Binnen loopafstand bevinden zich alle soorten fastfoodrestaurants die je kunt verzinnen. Bij een Mexicaanse tent halen we onze avondmaaltijd: een regular burrito en een regular drankje. Tot onze verrassing blijkt de regular hier een maatje groter te zijn dan we gewend zijn. We krijgen een enorme burrito in onze handen geduwd en een maat L beker om onbeperkt bij te kunnen vullen bij de frisdrankautomaat.
    Na de overdadige maaltijd gaan we terug naar het hotel. Een verfrissende douche en dan kruipen we heerlijk onder de wol; de dag heeft lang genoeg geduurd.

Maandagmorgen worden we uitgerust wakker en nuttigen we een ontbijt in het hotel. Naast de typisch Amerikaanse donuts en cereal vinden we er gebakken ei en worstjes.
    Na een calorierijke maaltijd lopen we een rondje in de wijk en drinken we een kop koffie in een tent zoals je die vaak in de films ziet. Ronde banken en koffie die uit de kan wordt bijgeschonken.
    De lucht is blauw, de zon schijnt en het is zo'n 23 graden; heerlijk in onze shirt en korte broek.
    We hebben de camperverhuurder gebeld om een afspraak voor vandaag te maken en zij hebben een taxi voor ons geregeld die ons om 11:00 bij het hotel oppikt.
    Bij de camperverhuurder moeten we wat formulieren invullen, waarna we een film kijken met uitleg over de camper. Hierna loopt iemand met ons een rondje om de camper om te controleren of alles klopt en dan krijgen we de sleutel overhandigd: de komende 3 weken is dit ons vervoersmiddel en ons onderdak!
    Als eerste manoeuvreren we onze camper door het drukke verkeer van LA naar de Walmart: een mega supermarkt, waar je alles kunt halen wat je maar kunt bedenken.
    Hier slaan we een flinke voorraad spullen en eten en drinken in.
    We smeren snel een broodje en dan zetten we koers naar de camping waar we onze eerste overnachting zullen hebben. Het is een rit van 250 kilometer en door het drukke verkeer doen we er meerdere uren over. We rijden langs het Joshua Three National Park, maar door de inmiddels ingevallen duisternis zien we hier helaas bijna niets van.
    In het donker komen we uiteindelijk op de camping aan, waar we een plekje vinden en de camper aansluiten op electriciteit en water.
    Aan de picknicktafel eten we onze zelf gekookte maaltijd.
    Op de camping blijkt een fitnessruimte te zijn, waar Jeroen en Rob zich de rest van de avond prima weten te vermaken.
    Morgen weer een nieuwe dag voor nieuwe avonturen!

Eindeloze vlaktes

October 8, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 29 °C

We ontwaken in onze camper na een comfortabele nacht. Buiten schijnt de zon al en de lucht is strak blauw. We bakken eitjes en zetten heerlijke oploskoffie. Buiten aan de picknicktafel genieten we, bij een inmiddels al warme temperatuur, van ons ontbijt.
    Voordat we vertrekken legen we de reservoirs waarin het gebruikte water en het toilet zich in verzamelen. Het water en de electriciteit worden afgekoppeld en dan zijn we klaar om onze roadtrip te vervolgen.
    Omdat het gisterenavond al laat was, hadden we de omgeving nog niet gezien. Nu zien we dat het erg droog is.
    We rijden over een lange weg en zien het landschap in een woestijn veranderen. De weg strekt zich eindeloos voor ons uit en zo ver je kunt kijken is het een dor en droog landschap. In de verte steken bergen tegen de horizon af.
    Er is wat lage begroeiing, maar verder is het stoffig en bruin. We rijden ook nog langs een zwarte krater, van wat ooit een vulkaan is geweest.
    Na een tijdje te hebben gereden zien we opeens grote borden staan; we draaien Route 66 op! Dit is een bekende weg, die van Los Angeles in het westen naar Chicago in het oosten van Amerika leidt.
    Het voelt alsof we een aantal decennia terug de tijd ingaan. Gebouwen en borden hebben nog de stijl van vroeger.
    We stoppen bij een oud, vervallen gebouwtje. Er staat een oude, kapotte camper en binnen staan oude apparaten.
    We rijden verder langs spoorwegen, waar treinen met goederenwagons rijden die minstens honderd meter lang zijn.
    Verderop rijden we over de Colorado rivier, waarmee we de grens oversteken van Californië en we de staat Arizona inrijden.
    Het landschap is indrukwekkend. Hoge, kale rotsen en onmetelijke vlaktes. Er groeien cactussen en in de lucht zweven grote roofvogels. Af en toe passeren we hele kleine dorpjes waar voornamelijk wat bungalows en caravans staan. Soms staan er langs de kant van de weg een hele rij brievenbussen: deze mensen wonen zo afgelegen dat ze een eind moeten rijden om hun post op te halen.
    Langs een smalle, kronkelende weg rijden we de bergen in. We passeren het stadje Oatman. Het is alsof je het Wilde Westen instapt. Saloons, oude winkels en veranda's geven je het gevoel alsof je terug in de tijd reist. Er hangt een gezellige sfeer. We lopen een stuk door de hoofdstraat en gaan op de foto met ezels die hier allemaal in het wild rondlopen. Ze zijn gewend aan alle toeristen en trekken zich niets van hen aan.
    Op het hoogste punt passeren we de Sitgreaves Pass, waar het 1100 meter hoog is.

De reis verloopt voorspoedig en om 17:15 rijden we de camping op. Na de hitte en het stof van die dag springen we in het zwembad om heerlijk af te koelen en bij te komen van alle indrukken.

Grand Canyon

October 9, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 19 °C

Nadat het ontbijt achter de kiezen zit breken we de boel weer op en gaat de trip verder. We stoppen allereerst bij de Walmart om wat voorraden bij te vullen.
    Hierna rijden we route 66 weer op. Handen aan het stuur, cruise control erop en blik op oneindig. Mijl na mijl glijdt onder de camper door. We rijden over de prairie. Zo ver je kunt kijken zie je geel gras met lage boompjes. In de verte zien we bergen met plateaus. Je hebt niet veel fantasie nodig om je Lucky Luke in dit landschap voor te stellen; op zijn paard op weg naar de horizon, met de indianen die vanaf het bergplateau over de prairie uitkijken.
    We rijden door een indianen reservaat en passeren ranches met veel paarden.
    Nadat we de tank voor een spotprijs van minder dan een dollar per liter hebben gevuld, lassen we even een lunchpauze in. Naast de camper eten we onze broodjes op onze klapstoeltjes.
    Wanneer we verder rijden wordt de omgeving wat bosrijker. We naderen Grand Canyon park!
    Bij de ingang van het park kopen we een pas, die ons toegang tot alle Nationale Parken zal verlenen.
    We staan op een primitieve camping, half in het bos. We kunnen water en electra aansluiten en er zijn toiletten, maar daar houdt het dan ook bij op.
    Van tussen de bomen worden we nieuwsgierig aangestaard door herten. Wanneer we later over de camping lopen passeren we zelfs enkele herten van een paar meter afstand die wat rond scharrelen.
    We zijn halverwege de middag aangekomen, en besluiten daarom om naar de rand van de canyon te gaan om de zonsondergang te gaan bekijken. In het park is een netwerk van bussen, dus vanaf de camping kunnen we met de bus alle kanten op; lekker makkelijk.
    Wanneer we na een korte rit door het bos uitstappen bij de canyon valt onze mond open van ontzag. Het uitzicht is echt adembenemend mooi. We staan op de rand en kijken uit over een ontzagwekkend landschap. Het is een enorme krater met daarin bergen, spleten, kloven en verschillende soorten kleuren gesteente. Het moment valt eigenlijk niet vast te leggen.
    Vol verwondering van zo'n grootsheid genieten we van het uitzicht en schieten we plaatjes. De zon zakt langzaam naar beneden en zet het gesteente in een rode vuurgloed.
    Het koelt behoorlijk af en al snel staan we te bibberen. Het is helemaal donker als we weer op de camping aankomen. We nuttigen ons diner in de camper, want het is buiten echt koud. We hebben gehoord dat het vannacht gaat vriezen, dus we moeten voorbereidingen treffen om te voorkomen dat de waterleidingen en de reservoirs in de camper gaan bevriezen. We pompen de watertank helemaal leeg en spoelen alle kranen net zo lang tot alles leeg is.
    We kruipen dik ingepakt onder de wol. Het belooft een koude nacht te worden.

Grand Canyon dag 2

October 10, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 9 °C

We worden 's morgens verkleumd wakker. Het is bitterkoud geweest en we hebben niet allemaal goed geslapen.
    We zetten het gas aan om koffie te zetten en eitjes te koken, en langzaamaan wordt het in de camper weer wat aangenamer. Buiten schijnt het zonnetje en we besluiten om met onze kop koffie even van de warme zonnestralen te genieten, terwijl we tussen de bomen zitten en het park tot leven komt.
    Vandaag zijn we nog de hele dag in het Grand Canyon Park. We hebben een hike op het programma staan.
    We bereiden ons voor op de ruige natuur door voldoende voedsel, water en kleding in te pakken.
    We stappen in de bus die ons naar het begin van de trail brengt. Om 11:15 beginnen we aan de wandeling, die in totaal 10 kilometer lang is. We zullen afdalen in de canyon en daarna weer via dezelfde weg omhoog klimmen.
    Het is nog best fris als we beginnen met wandelen. We hebben lange broeken en vesten nodig. Het afdalen gaat zonder problemen, we lopen over een goed aangelegd pad. Het is erg droog en stoffig. Soms is de afgrond duizelingwekkend diep naast het pad, dus voorzichtigheid is zeker geboden. Na 1,5 mijl (2,4 km) bereiken we het eerste rustpunt. Er zijn hier toiletten en kranen om de watervoorraad bij te vullen. Terwijl we een broodje eten komen er nieuwsgierige eekhoorns een kijkje nemen om te zien of er nog wat te eten te halen is. De eekhoorn loopt tussen mijn voeten en eet de gevallen kruimels. Hij gaat op zijn achterpootjes staan en kijkt bedelend omhoog voor meer. Er staan echter overal borden waar uitdrukkelijk wordt gevraagd om de eekhoorns niet te voeren.
    We vervolgen onze weg naar beneden. We hebben een prachtig uitzicht over de canyon en de bergwand torent steeds hoger naast ons op. De erosie van het gesteente is duidelijk zichtbaar.
    Na twee uren lopen bereiken we het rustpunt dat op 3 mijl gelegen is. Eventueel zouden we nog 1,5 mijl door kunnen lopen naar het volgende punt, maar we besluiten dit niet te doen. Het gaat nog een behoorlijke klim worden om weer boven te komen.
    Na een rustpauze keren we om; het makkelijkste gedeelte hebben we gehad, nu komt een pittige klim.
    Jeroen ontdekt een cactus langs de route en komt tot de prikkelende conclusie dat deze plantensoort helemaal niet aangeraakt moet worden. Na wat naalden uit zijn handen te hebben verwijderd kunnen we weer door.
    2,5 uur later bereiken we de top weer waar we de hike begonnen. De klim is niet zonder zweet verlopen en we zijn nu wel vermoeid.
    Omdat we nog tijd hebben besluiten we om de west kant van de rim te bekijken. De bus voert ons langs verschillende stops, waar we uitstappen en van het betoverende uitzicht genieten. Je raakt niet uitgekeken over de canyon. De Colorado rivier slingert zich tussen de hoge rotswanden door.
    Het koelt weer flink af en het begint te schemeren, dus we gaan weer naar de camper. We regelen snel douchemuntjes en spoelen het stof en zweet van de dag van onze lichamen.
    We besluiten om ons harde werk van die dag te belonen door lekker uit eten te gaan. Jeroen besluit om als een "echte" Amerikaan een 17 inch pizza te bestellen. In dit land zijn je ogen echt groter dan je maag, want hij krijgt m spijtig genoeg niet op.
    We treffen die avond weer alle voorbereidingen voor een koude nacht, want het gaat vannacht nog harder vriezer dan gisteren.
    We liggen vroeg onder de warme wol; het is een dag geweest met weer vele indrukken.

Hittin' the road again

October 11, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 12 °C

Vannacht is het echt koud geweest. Met rode neuzen worden we snotterend wakker. Gelukkig warmen we snel weer op en doet een bakkie koffie wonderen.
    We koppelen alles weer af en vertrekken om naar onze volgende bestemming te rijden. Voordat we daar aankomen is er echter nog meer dan genoeg te zien.
    We rijden nog een lang stuk langs de Grand Canyon en we stoppen meerdere keren om van het waanzinnige uitzicht te genieten. We raken er niet op uitgekeken.
    We nemen ook een kijkje bij een ruïne, van wat ooit een verblijf is geweest van de inheemse indianen. In het bijbehorende museum zien we enkele voorwerpen die gevonden zijn in het park en die duizenden jaren oud zijn.
    We verlaten het park en rijden verder naar het noorden.
    Wat verder rijden zien we een mooi uitzichtpunt over een ander gedeelte van de Grand Canyon. Om er te komen betalen we een kleine bijdrage.
    Er staan kraampjes van indianen die kettinkjes en andere indiaanse souvenirs verkopen.
    Het uitzicht is weer prachtig. We staan op de rand van een tientallen meters diepe afgrond. We hebben een goed zicht de canyon in. Je kijkt loodrecht de diepte in.
    We stoppen voor een lunch bij de BurgerKing en eten onze eerste Amerikaanse burger.
    Wanneer we verder rijden zien we bergen voor ons verschijnen. Met de zon erop gloeien ze roestbruin.
    Wanneer we door een bergpas rijden hebben we een schitterend uitzicht over een canyon die zich in volle breedte voor onze ogen uitstrekt.
    We komen ogen te kort tijdens de rit.
    Als we bijna bij onze bestemming zijn aangekomen betreden we Glen Canyon Park. Naast ons ligt Lake Powell. Bergen rijzen bijna loodrecht uit het water omhoog.
    We zitten op een camping vanwaar we uitkijken over het meer.
    's Avonds sprokkelen we wat hout en genieten we onder een sterrenhemel met de volle maan van een kampvuurtje. Het ultieme vakantiegevoel.

Verdere avonturen

October 12, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 9 °C

De dag begint weer met het uitbundig schijnen van de zon. In de frisse ochtendkou rekken we ons uit terwijl we van het uitzicht op het meer genieten.
    We rijden vandaag weer verder naar het noorden. We zijn de staat Utah ingereden en zijn 1 uur vooruit de tijd ingegaan.
    We laten het ruige, rode gesteente achter ons en rijden een geheel andere omgeving in: bergen met bos en uitgestrekte graslanden. De bladeren aan de bomen schilderen de route in groene, gele en oranje kleuren. Meren en riviertjes voegen een blauwe tint toe aan het landschap.
    De huizen zijn groot, van hout gemaakt en staan op palen. Kuddes koeien en schapen grazen op de grote weiden. Oude schuren met stapels hooi staan langs de weg.
    Onze reisgids beschrijft een onbekende, maar mooie canyon, waar we in zouden kunnen. We proberen deze te vinden en worden geholpen door enkele zeer vriendelijke Amerikanen, maar het lukt helaas niet om het verborgen stukje natuur te vinden.
    Onverrichterzake vervolgen we onze weg.
    Onze volgende stop is bij de Red Canyon. Deze canyon dankt zijn naam aan het rode gesteente. We rijden onder een boog van rood gesteente door om daar te komen.
    We maken een korte wandeling door het ruige landschap. Er staan oeroude, verdorde bomen en ruig, rood gesteente. We beklimmen een berg en hebben een schitterend uitzicht over de omgeving. Om de canyon te bereiken moeten we nog een heel stuk verder lopen en de middag loopt al ten einde, dus we besluiten terug te gaan.
    Niet kort hierna rijden we Bryce Canyon National Park in.
    We vertoeven hier op 2200 meter hoogte, en de kou is weer goed voelbaar. Vannacht gaat het weer vriezen. Wanneer we de camper op z'n plekje hebben gezet sluiten we de dag heerlijk af in een hot pool.

Bryce Canyon

October 13, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 18 °C

We hebben de wekker vandaag vroeg gezet, want we willen optijd aan onze dag beginnen.
    Wanneer we ons ochtendritueel hebben gehad rijden we van de camping af en parkeren de camper op een parkeerplaats. Vanaf daar nemen we een shuttlebus het park in. Bij Sunset Point stappen we uit, want vanaf daar willen we een wandeling maken naar Sunrise Point; een tocht van zo'n 5 kilometer.
    Bij het beginpunt aangekomen zijnde, opent zich voor onze ogen weer een landschap waar woorden eigenlijk tekort komen. We kijken uit over een canyon, met gesteente wat in hoge pilaren is geërodeerd. De rotsen zijn bruinrood en steken scherp af tegen de strakblauwe lucht.
    Stilzwijgend staan ze als wachters naast elkaar, en alleen de wind is te horen die langs de rotsen ruist.
    We dalen af in de canyon. De rotswanden rijzen loodrecht op naast ons en we voelen ons steeds nietiger worden bij de grootsheid van de natuur.
    Op de bodem van de canyon lopen we door een smalle spleet tussen twee hoge bergwanden. We wandelen tussen hele oude bomen en de stenen pilaren. Het is weer een prachtig natuurgebied. De zon schijnt uitbundig en koud is het zeker niet.
    Voor we het weten zijn we op het eindpunt, vanwaar we de bus weer pakken naar de camper.
    Om bij de camping voor vannacht te komen, moeten we weer een gedeelte van dezelfde route als gisteren terug rijden. We passeren weer het punt waar we gisteren zonder resultaat naar de verborgen canyon hebben gezocht. We hebben nog tijd genoeg en we besluiten om het er nog maar een keer op te wagen. We denken te weten waar we nu moeten zoeken. Na een hele tijd zoeken, een aantal keren teruglopen en bijna opgeven later, vinden we toch eindelijk de Spring Hollow Canyon! We lopen op de bodem van de canyon, terwijl de bergwand tientallen meters boven ons uitsteekt. We lopen de canyon honderden meters door totdat we niet verder kunnen, omdat de spleet eindigt bij de rotswand. De canyon is onbekend voor toeristen, maar zo te zien wel populair bij de locals, want overal staan namen in het gesteente gekerfd.
    We lopen weer terug en vervolgen onze reis. Al snel bereiken we Zion National Park. We moeten hier door een tunnel waarbij de rijbaan te smal is voor onze camper. Het tegemoetkomende verkeer wordt tegengehouden, zodat wij, in het midden rijdend, de tunnel door kunnen.
    We hebben een prachtig plekje op de camping in het park. We staan aan de rand, aan een beekje. Achter ons domineren imponerende bergen de horizon.
    Als de camper geïnstalleerd staat besluiten we om de camping even te verkennen. We gooien de deur in het slot en willen weglopen, totdat we tot het gruwelijke besef komen dat de autosleutels nog binnen liggen. We rukken aan de deuren, maar ontkomen niet aan de realiteit: we zijn buitengesloten. We kijken elkaar geshockeerd aan, we hebben echt een probleem. We hebben twee opties: het verhuurbedrijf bellen en vragen of ze een sleutel kunnen komen brengen, of de camper openbreken. We besluiten een poging te wagen voor de tweede optie.
    Wanneer ik de raampjes langs loop kom ik tot de ontdekking dat een ervan niet op slot zit. Het raam kan van buitenaf open geschoven worden. Wel rest er nog een hindernis: alle ramen zijn voorzien van gaas.
    Er zit maar een ding op: het gaas uit het raam slopen. Rob weet dit op vakkundige wijze te doen, waarna ik naar binnen wordt getild. Wat een opluchting!
    Het ging afgelopen week ook zo goed allemaal, het moest wel een keer fout gaan.
    Als we later van de schrik zijn bijgekomen, ondernemen Jeroen en ik halsbrekende toeren uit om het ijskoude beekje over te steken. Dit lukt overigens. Zonder ongelukken.
    Als we langs het beekje terug lopen krijgen we allebei een biertje aangeboden van twee andere campinggasten.
    We sluiten de dag vol van avontuur af met een heerlijk kampvuurtje. We staren naar de vlammen, terwijl het hout knapt en het beekje op de achtergrond ruist.

Zion National Park

October 14, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 19 °C

We slapen vanochtend lekker lang uit en beginnen de dag op ons gemakkie. We hebben geen haast, want we hoeven nergens heen.
    Rob heeft sinds een aantal dagen erge last van zijn knie en kan deze nu bijna niet meer gebruiken. Erg jammer, want in het park zijn vele mooie wandelingen te maken.
    Na kort beraad besluiten we dat Jeroen en ik een hike gaan doen en dat Rob op de camping blijft.
    Jeroen en ik pakken onze spullen in en stappen naast de camping op de shuttlebus, die ons na een ruim half uur rijden op ons beginpunt afzet.
    We gaan een rotsformatie, Angels Landing genoemd, beklimmen. De klim is 453 meter omhoog over 4.4 kilometer. De hike wordt ook wel de meest beangstigende wandeling van Amerika genoemd...
    We vullen onze waterflessen bij en beginnen aan de klim. 45 minuten lang klimmen we omhoog. De zon brandt onbarmhartig op onze hoofden neer en het pad leidt steil naar boven, zwenkend in haarspeldbochten. De klim is zeer pittig.
    Boven aangekomen houden we even rust. Vanaf hier begint de klim naar de top van de berg. Om hier te komen moeten we een bergkam over van 800 meter lang. Op de bergkam zijn kettingen bevestigd waar we ons aan vast kunnen houden. Je moet absoluut geen hoogtevrees hebben, want we kijken loodrecht de diepte in. De grond is honderden meters van ons verwijderd. Er zijn al 9 mensen omgekomen op dit pad, en dat is niet zonder reden. Een misstap kan fataal zijn en je stort de diepte in.
    Voetje voor voetje schuifelen we over de bergkam, terwijl we ons krampachtig aan de ketting vastklampen. Ik heb geen hoogtevrees, maar het zweet breekt me wel uit op deze route. De reputatie van deze wandeling doet zijn eer aan.
    We vorderen gestaag en durven ondertussen ook een beetje van het uitzicht te genieten, want dat is werkelijk waar waanzinnig. We kijken uit over een dal en zien de wegen met daarop de bussen in miniatuur. De bergen zijn van rood gesteente.
    Op het eindpunt rusten we even uit, waarna we weer terugkeren en de bergkam afdalen.
    Zonder ongelukken bereiken we het veilige pad weer, en na 4 uur wandelen staan we weer op de begane grond.
    We hebben het flink warm gehad en het zweet staat op ons voorhoofd, dus we lopen even naar een riviertje om pootje te baden. Twee andere wandelaars raden ons aan om een duik te nemen, omdat dit zeer verfrissend is. We besluiten om dit dan ook maar lekker te doen. We plonzen in het ijskoude water, en verfrissend is het zeker.
    Helemaal afgekoeld aanvaarden we de terugtocht weer naar de camping. Rob heeft een rustig dagje gehad.
    De rest van de avond doen wij het ook lekker rustig aan.

Mormonen & Las Vegas

October 15, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 24 °C

We hebben een lange rit voor de boeg vandaag, en daarom zetten we de wekker vroeg. Onze voorraden zijn ook bijna uitgeput, dus we ontkoppelen de camper en zetten direct koers naar een Walmart. We slaan flink in, zodat we de komende tijd weer vooruit kunnen. Op de parkeerplaats bij de Walmart genieten we van ons vers gekocht ontbijt.
    Wanneer onze magen weer van een bodem zijn voorzien gaan we door in de richting van Las Vegas.
    In St. George maken we een tussenstop om de Mormonen Tempel te bekijken. De aanhangers van de Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints hebben hier de eerste tempel in Utah gebouwd.
    Het is een groot, wit gebouw en ziet er heel opmerkelijk uit.
    Met de zon erop licht het fel op.
    In het Visitor Center krijgen we wat informatie over de bouw van de tempel. Er is een Nederlandse versie van het Mormonen Boek en we komen erachter dat er ook een Mormonen Tempel in Zoetermeer staat.
    De Tempel is niet toegankelijk voor toeristen, maar m.b.v. foto's die binnen zijn gemaakt krijgen we uitleg. We merken dat de Mormonen een hele andere geloofsovertuiging hebben dan wij, maar we hebben goede gesprekken met ze.
    Na deze tussenstop rijden we door naar het Valley of Fire State Park. Dit park ligt midden in de woestijn en dankt zijn naam aan de vuurrode rotsen waar je langs rijdt. Een vallei van vuur. De temperaturen zijn overigens ook vurig, want het is echt enorm heet. Een droge, alles verzengende woestijnhitte. We maken een korte wandeling en komen langs zandsteenrotsen met verschillende kleuren. Rood, roze en wit.
    Wanneer we een rondje door het park hebben gereden, zetten we de koers weer naar Las Vegas.
    We rijden door bergen en woestijn en opeens schittert de stad aan onze voeten. Over de hele horizon strekt de stad zich uit.
    Wanneer we de stad inrijden is de skyline gevuld met hoge gebouwen. Immense billboards schreeuwen ons vanaf de kant van de weg toe.
    We hebben een mooie camping, niet al te ver van de Strip van Vegas vandaan. De Strip is dé straat waar zich alles afspeelt.
    Op de camping is een fitnessruimte, waar Jeroen en Rob weer helemaal gelukkig van worden. Na een korte workout plonzen we heerlijk in het zwembad.
    Een vriendin van Rob is toevallig ook aan het reizen in de VS en ze is op dit moment al enkele dagen in Las Vegas. We spreken 's avonds met haar en haar vriendin af.
    Met de Uber taxi worden we op de Strip afgezet. We eten een echte Amerikaanse burger in een restaurant waar je zintuigen direct al overprikkeld raken.
    Na het gezellige diner nemen de dames ons mee langs de Strip. We komen ogen en oren tekort. Je wordt overweldigd door alles wat je ziet. Het is immens, over the top en indrukwekkend.
    Een uitgebreidere beschrijving van onze ervaring met Las Vegas komt in het volgende verhaal!