America's Cup

February 20, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 19 °C

Möjligheten att få vara med och segla en båt som varit med i America's Cup kan man inte missa! Vi kan väl knappast påstå att vi seglade båten ensamma men det hade säkert inte gått lika bra om vi inte varit med 😉. 4 heltids- plus 20-talet deltidsanställda kryssar ut från hamnen för 2 timmars segling i Stilla Havet. En mäktig känsla då 25 ton segelbåt med skyhög mast och 250 kvm storsegel lugnt lutar sig lite grann åt sidan och skjuter fart genom vattnet. Det känns verkligen att det finns en otrolig kraft i den här racerbåten. På väg hem hissar vi en gennaker (stort försegel nästan som en spinnaker). 350 kvm som ger oss maximal fart på hemresan, - underbart! Båten var med och representerade Japan i America's Cup 1995. Den gick dock inte till finalen vilken vanns av Nya Zeeland. Den såldes till England som använde den som förlaga till sin egen satsning. De lyckades inte bygga en ny båt som var snabbare och misslyckades med sin satsning. Båten köptes av en konsortium på Nya Zeeland och har efter upprustning använts för att underhålla sådana som oss. En fantastisk upplevelse!

Mottagna av våra kära hustrur tar vi färjan till Devenport, ett jättefint litet samhälle ute på en halvö. Där aväts en utmärkt lunch innan vi återvänder till City. Dagen avslutas med en suverän avskedsmiddag på finkrog, Euro, där ostronen smakade extra bra i den nedåtgående solen. Det blev ett väldigt bra avslut på våra veckor på Nya Zeeland och i morgon ska vi vända åter till Australien.