The end

March 3, 2017 in Sweden ⋅ ⛅ 5 °C

Nu är Den Stora Resan slut. Det känns rätt så tufft med en resa vi började prata om för mer än 10 år sedan. Då var vi på besök hos våra goda vänner, Britt och Ulf, i Sainte Maxime på Rivieran där vi var rätt så frekventa gäster. Vi känner varandra sedan många år tillbaka. Det blev skarpt läge för snart ett år sedan då vi äntligen bestämde oss, – med hjälp av Söderhavsresor diskuterade vi oss fram till en resplan som visserligen har ändrats i sina detaljer men som ändå haft en fast ram. Vi har väntat länge med andra ord men nu är det gjort! En resa som inte går att göra om och en resa som har varit vårt största och bästa äventyr.

Svårt att sammanfatta på något vettigt sätt men vi kan ju alltid dra till med lite statistik: 7 länder, 53 dagar, 15 flygresor på totalt 4 864 mil, 182 mil med tåg, 127 mil med buss, 34 mil med båt, 60 mil med taxi, 1 mil med linbana och 8 km med helikopter! Sedan har vi också kört 450 mil med våra hyrbilar. Vi har totalt rest drygt 5 700 mil och bott på 27 hotell/B&B/tåg. Det ser absurt ut men samtidigt har resorna i många stycken varit en självklar del av de absolut mest minnesvärda upplevelserna. The Ghan, tåget vi åkte 156 mil mellan Adelaide och Alice Springs, är ett lysande exempel.

En resa fylld av fantastiska upplevelser som vi aldrig ska glömma och som inte kan upprepas. Naturligtvis sorgligt när det är över men samtidigt en stor lycka att vi har haft möjligheten. Vi åkte med Britt och Ulf och det är ett gott bevis på att allt har fungerat då vi gjort hela resan tillsammans och att vi fortfarande är väldigt goda vänner!

TACK!