Kukkolaforsen

June 15, 2022 in Sweden ⋅ 🌧 13 °C

Nu börjar vår Norrlandsresa bli på allvar. Vi kör förbi Skellefteå, Piteå med avstickare till Pite Havsbad, Luleå, Kalix och Haparanda för att slutligen landa vid Kukkolaforsen 2 mil uppströms Torne älv. Nu är vi i Tornedalen som är mitt emellan Finland och Sverige. Här äter man inte gravad lax med hollandaisesås, - i stället äter man Dopp i kopp. Smält smör med hackadl lök i koppen, gravad lax, rökt sik och kokt potatis som doppas. Fisken självklart fångad i forsen, - så jäkla gott! Sitter man dessutom 20 meter från forsen med Finland 300 meter bort blir upplevelsen omöjlig att slå!
    I forsen fiskar man med håv. På våren tar man lax som är på väg upp och i juli-augusti är det siken som är på vandring. Vi såg flera med håvar såväl på svenska som finska sidan men ingen fångst så länge vi tittade.
    Vi har fortfarande 8 mil kvar till Polcirkeln men det är ändå tur att mörkläggningen i husbilen fungerar så bra. Ute blir det aldrig mörkt!
    I morgon fortsätter resan upp i Tornedalen innan vi svänger nordväst med riktning Kiruna och Abisko.