I midnattssolens rike

June 16, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 10 °C

Innan vi lämnar Kukkolaforsen passar vi på att köpa fortfarande varm nyrökt sik och nybakat lingonbröd. Dagens resa startar i regn och isande blåst, faktiskt första gången det regnar ordentligt sedan vi lämnade Helsingborg. Ut på väg 99 och fortsatt norrut i Tornedalen. Vägen följer älvens slingrande lopp och de vackra vyerna avlöser varandra. Ortsnamnen är väldigt finska och radion hittar bara stationer från YLE. Till och med mobilen önskar oss välkomna till Finland.
    Vi passerar Övertorneå och kommer snart till Polcirkeln och därmed in i midnattssolens rike. Gränsen passeras smidigt utan någon gränskontroll. Vi handlar på ICA i Pajala där folk tittar undrande på oss som inte pratar finska. Efter ytterligare ett antal mil är vi framme i Kiruna som är dagens resmål. Det är en märklig känsla att köra genom stadens norra delar där fönstren gapar tomma i de övergivna hyreshusen. Flytten av staden pågår för fullt och av de 22 000 som bor i Kiruna flyttas nu 6 000 som har bott i 3 000 bostäder! LKAB investerar 20 miljarder för att genomföra det hela. Stadens nya centrum ska invigas i början av september.

Under alla förhållanden är det häftigt att se Kebnekaise vid horisonten.
    Regnet upphörde tidigt på vår resa och trots sen kväll står solen högt på den blå himlen. Vi har mörkläggningsgardiner för alla fönster men det hjälper inte, - midnattssolen tar sig in ändå!