Pingüinos op het Beaglekanaal

November 26, 2018 in Argentina ⋅ ⛅ 8 °C

De dag erop kuieren we door de hoofdstraat en lopen we een paar souvenirwinkels binnen. We boeken ook onze bus naar El Calafate. Overmorgen om 5u ’s morgens vertrekken om tegen 1u ’s nachts aan te komen. Dat wordt een lange dag.

In de namiddag keert Vé terug naar de kamer maar wil ik nog eens gaan wandelen. Ik neem een bus naar het nationaal park Tierra del Fuego waar ik een gemakkelijke wandeling doe langs een meer tot aan de grens met Chili. Ik doe er 2 uur over en kom onderweg een ouder Australisch koppel tegen. We doen een leuke babbel, zelfs een stukje in het Nederlands aangezien de man in Nederland geboren is. Hij doorkruist momenteel samen met zijn vrouw Patagonië in een campervan en vorige week zijn ze met een cruise naar Antarctica geweest. Zalig toch, ik hoop dat wij op die leeftijd ook zo kunnen genieten van het leven!

Een laatste uitstap brengt ons naar het Beaglekanaal. Eerst met een bus naar Puerto Almanza, het laatste stukje beschaving voorbij Ushuaia. Daar stappen we met 8 toeristen op de zeilboot Paladine. Kapitein Pablo en zijn assistent varen 4u met ons rond op zoek naar pinguïns, zeehonden en vogels. Het is een gezellige, rustige tocht en we raken al snel aan de praat met de Nederlandse Ron en de Duitse Jan. De zon schijnt maar het is best koud door de wind. Gelukkig krijgen we allemaal een extra vissersjas die ons warm houdt.

Onderweg geeft Pablo wat uitleg over de Yamana indianen die hier vroeger de eilanden bewoonden. Zelfs naakt, met enkel een laag zeehondenvet op hun lijf gesmeerd. Doordat hun lichaamstemperatuur 38°C bedroeg konden ze blijkbaar beter tegen de kou dan ons.

Na een uurtje meren we aan op pinguïneiland. We mogen niet van boord maar zien op enkele meters afstand wel tientallen Magelhaen pinguïns rondwaggelen en flapperen met hun vleugels. Wat verderop zit een heleboel aalschovers alles te observeren vanop een hoge rots. We krijgen tijd genoeg om de dieren uitgebreid te observeren en fotograferen. Wat verderop leggen we nog eens aan en zien we 2 andere soorten: Gentoo pinguïns en 1 koningspinguïn.

Daarna gaat onze tocht verder langs eilandjes met aalschovers, zeehonden en zeeleeuwen. Ondertussen worden we voorzien van lekker warme thee en koffie en enkele koekjes. Het laatste halfuur wordt de zee wat woeliger en hangt onze zeilboot ferm scheef in het water. Wel cool om eens het echte zeilgevoel mee te maken.