Satellite
Show on map
  • Day 9–12

    Khao Lak

    November 23, 2023 in Thailand ⋅ 🌧 27 °C

    Na een dik uurtje kom ik aan in Khao Lak, waar ik over 3 dagen de liveaboard zal opgaan om 5 dagen te duiken. Eerst nog wat omgeving verkennen.

    De heel enthousiaste dame van het hostel dropt me aan een plekje op het strand waar ik de zonsondergang kan meemaken. Beetje bewolkt maar wat een heerlijk plekje, puur genieten 🥰

    Voor de komende 2 dagen beslis ik alvast om een brommertje te huren: veel vrijer, veel fijner en ook nog eens goedkoper :-)

    Ik ga op zoek naar een lekkere zeevruchtenplat en word onverwacht vergezeld door Neil (een hostelgenoot) die hetzelfde plan had.

    Dezelfde avond is er nog een Muay Thai boxing event en we gaan er op af. Fijne setting, goede kampjes, goede avond!

    Dag 1/3

    Ik trek richting Lam Kaen sea view elephant, een elephant sanctuary. Veel informatie vind ik niet en belangrijk is vooral te weten dat de olifanten goed verzorgd worden. Aan de ingang word ik begroet door een Limburgse studente, Emma, die reeds 2 maanden in het sanctuary werkt. Ze stelt me gerust dat de olifanten hier goed behandeld worden. Ik voeder ze, geef ze een douche, heerlijk 🥰 Ik krijg van Emma nog wat tips over Khao Lak en ga verder richting de waterval die er vlak naast ligt: een oase aan rust! Toch voor een uurtje, tot een minibussen aan Russen wordt gedropt :-) Ik heb er alvast van genoten.

    Ik rij verder naar Coconut Beach, even genieten van het prachtige weer. Nog snel een massage en dan op zoek naar eten met Neil! We zetten ons nadien nog even aan het strand, waar we nog een plonske doen. Absurd hoe warm dit water is, maar vooral: waarom is er niemand anders aan het zwemmen?

    Dag 2/3

    Bezoek aan Ban Nam Khem Tsunami Memorial Park, wat niet veel om het lijf heeft. De namen aan de gedenkmuur zijn voornamelijk die van Duitse toeristen 🤷‍♀️ Dus ik was al snel terug weg, richting Memory beach, het surfers strandje, voor een late lunch en hopelijk een frisse duik. Daar aangekomen waren er geen golven en dus surfers te bespeuren. Ik wacht ik tot de regenbui stopt om terug, voor donker, richting hostel te vertrekken.

    ‘S avonds ga ik langs de lokale night market in bang niang, achter de hoek van het hostel. Veel toeristen, what else. Ik ga een bar binnen waar ik bij alle toeval een van de duik instructeurs tegenkom die mee zal gaan met mijn liveaboard. Later zal blijken dat Peter mijn persoonlijk duikinstructeur wordt :-)

    Dag 3/3
    Na een ontbijt trek ik naar het Tsunami Memorial museum, vlak bij het hotel. Het doel van de exhibitie is de herinnering aan het tragische verhaal van verwoestende tsunami in de Indische oceaan in 2004 levend te houden voor de volgende generaties. De expositie toont expliciete foto’s en video’s van de tsunami in Khao Lak, een echt gestrande politie boot die door de massale kracht meer dan 2km inwaarts is geduwd en nu deel uitmaakt van het museum. Maar het wil ook een beeld schetsen van de culturele en psychologische impact van de ramp op de bevolking.
    Het lijkt alsof het gisteren was maar dit is intussen al bijna 20 jaar geleden… Khao Lak was de ergst getroffen plek in Thailand, met een dodental van meer dan 4500 mensen… 😥

    Nu is het tijd om me stilletjes klaar te maken voor het vertrek op de duiktrip. 🥰 ik wacht even tot de stortbui over is, om dan toch door straten die half blank staan mijn weg te banen :-) Brommer inleveren, wat snacks kopen, lunchen en inpakken!

    Om 16u pikken ze me op voor check-in in het duikcentrum (Khao Lak Scuba Adventures). Duikuitrusting passen, administratie invullen en van zodra de truck aankomt zijn we eindelijk weg op wat voor mij ongetwijfeld de highlight is van deze hele trip…

    De boot, de Manta Queen 1, heeft een capaciteit voor 20 personen, exclusief bemanning, maar we zijn slechts met 10. Veel plaats! Op de boot mag er enkel blootsvoets rondgelopen worden. We leveren onze schoenen in en beginnen met een briefing. De crew wordt voorgesteld, het startschot voor wat een onvergetelijke trip wordt is gegeven en ik trek samen met mijn roomie Charlotte, een 28-jarige veearts uit Londen in ons kleine kamertje. Nadat de crew hun geluksbrenger te water heeft gelaten, kunnen we vertrekken richting Similan islands voor de eerste duiktrips morgen!
    Read more