Thailand

• 138kilometers
  • Day 2–4

Bangkok

November 16, 2023 in Thailand ⋅ ☁️ 31 °C

2,5 dag Bangkok. Al moet er bij terugkomst nog veel ontdekt worden. Het is een stad die voor mij alvast smaakt naar meer :-)

Gek genoeg was Bangkok blijkbaar een meet up plek met enkele Belgen :-) Kaylee & Tilly kwamen terug naar Bangkok als afsluiter van hun reis, maar de leukste verrassing was onverwacht Tim terugzien na 15 jaar, in Bangkok, of all places! Heel erg genoten van de 2 dagen catch-up! 🥰 see you next time in Berlin!

Na een lange vlucht en bijna 48u wakker heb ik de voorbije dagen voornamelijk doorgebracht met decompresseren, het innemen van de impressies van Bangkok en planning van mijn verdere trip :-): kuieren door de stad, lekker eten, heerlijke massages, fijne gesprekken. Het cultureel programma was weinig beladen: een bezoek aan Grand Palace en Chatuchak Market. Oh ja en een pingpong show die zeker ook behoort tot het culturele erfgoed van Thailand 😛

Omdat de jet lag duidelijk nog niet ingekickt was, of ik ervoor koos om hem te negeren 💁‍♀️ zijn we (Chris, een Duitser die ik ontmoette in een bar waar ik ging schuilen voor de regen) de avond nog gaan afsluiten op NaNa Plaza. Om 4u werd de muziek stopgezet en werden we vriendelijk verzocht om de bar te verlaten. Dat wordt een korte nacht :-)

• Day 5–7

Khao Sok National Park

November 19, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 27 °C

Dag 1/3

Na een busrit van 11u vanuit Bangkok tot Surat Thani en nog een ritje van een uur met een minivan, komen we aan in Khao Sok. Plots werd een 3-daagse Tour toch een 2-daagse. Communicatie is niet altijd eenvoudig hier (maar waar wel 🤪🤷‍♀️).

Slaap was niet echt onderdeel van de voorbije dagen, dus eerst een dutje en dan trek ik er zelf op uit. De Wing Hin waterval wordt aangeraden en is eenvoudig zelf bereikbaar. Off we go! Een tochtje van een 8-tal km, over een eenvoudig begaanbaar pad. De waterval is klein maar mooi. Impressed ben ik niet, maar geniet wel volop van de natuur 🥰 inclusief cute aapjes (lemurs) die niet bij de eerste ontmoeting op mijn hoofd hebben geplast (thank you Bali). Even zien dat ik voor zonsondergang terug ben, want een koplamp is handig als je ze dan ook effectief bij hebt 🤷‍♀️.

Buiten het National Park is er hier weinig te beleven, maar dat is perfect. Douchen, eten en de avond afsluiten met een heerlijke Thaise massage. Het is hier al merkelijk duurder dan in Bangkok: 400 THB (€10,5) voor 60’ i.p.v. 250 THB (€6,5) 🤪. Ik ga alvast heerlijk slapen 🥰

Dag 2/3

Om 9u word ik opgepikt om te vertrekken voor de 2-daagse Tour. Ongeveer een uur voordat we bij de pier aankomen en overstappen in een longtailboot, waarmee we Cheow Lan Lake. Mooi, maar zeker niet impressed. Door wat motorpech komen we pas 3u later aan aan de floating rafts waar we de nacht zullen doorbrengen. Maar eerst nog een (kleine) wandeling in 1 van de plekken in het national park. Nadien hebben we wat tijd om te relaxen. Een plonske in het meer is zelfs niet verfrissend, heerlijk warm water 🥰

Dag 3/3

Ik sta extra vroeg op om de zonsopgang aan het meer mee te maken. Heel de wereld lijkt nog te slapen, muisstil, lichtgolvend water, magisch… Dit is echt zo rustgevend. Tot nu zeker het mooiste moment van de vakantie 🥰

Niet veel later vertrekken we op ochtendsafari met de longtailboat. We spotten wat aapjes, vogels, maar vooral de rust is heerlijk. Nadien ontbijten en dan gaan we terug richting de pier, om ergens op de terugweg richting Khao sok nog ergens te lunchen. De trip was zeker ok, maar heel chaotisch, overpriced en had veel meer hikes verwacht.

Bij aankomst aan Khao Sok heb ik nog een uurtje voor de minivan richting Khao Lak me oppikt. Dat geeft me nog net voldoende tijd voor een heerlijke Thaise massage 🥰 In Khao Lak moet ik nog enkele dagen overbruggen voor ik aan mijn duiktrip begin 🥰

• Day 9–12

Khao Lak

November 23, 2023 in Thailand ⋅ 🌧 27 °C

Na een dik uurtje kom ik aan in Khao Lak, waar ik over 3 dagen de liveaboard zal opgaan om 5 dagen te duiken. Eerst nog wat omgeving verkennen.

De heel enthousiaste dame van het hostel dropt me aan een plekje op het strand waar ik de zonsondergang kan meemaken. Beetje bewolkt maar wat een heerlijk plekje, puur genieten 🥰

Voor de komende 2 dagen beslis ik alvast om een brommertje te huren: veel vrijer, veel fijner en ook nog eens goedkoper :-)

Ik ga op zoek naar een lekkere zeevruchtenplat en word onverwacht vergezeld door Neil (een hostelgenoot) die hetzelfde plan had.

Dezelfde avond is er nog een Muay Thai boxing event en we gaan er op af. Fijne setting, goede kampjes, goede avond!

Dag 1/3

Ik trek richting Lam Kaen sea view elephant, een elephant sanctuary. Veel informatie vind ik niet en belangrijk is vooral te weten dat de olifanten goed verzorgd worden. Aan de ingang word ik begroet door een Limburgse studente, Emma, die reeds 2 maanden in het sanctuary werkt. Ze stelt me gerust dat de olifanten hier goed behandeld worden. Ik voeder ze, geef ze een douche, heerlijk 🥰 Ik krijg van Emma nog wat tips over Khao Lak en ga verder richting de waterval die er vlak naast ligt: een oase aan rust! Toch voor een uurtje, tot een minibussen aan Russen wordt gedropt :-) Ik heb er alvast van genoten.

Ik rij verder naar Coconut Beach, even genieten van het prachtige weer. Nog snel een massage en dan op zoek naar eten met Neil! We zetten ons nadien nog even aan het strand, waar we nog een plonske doen. Absurd hoe warm dit water is, maar vooral: waarom is er niemand anders aan het zwemmen?

Dag 2/3

Bezoek aan Ban Nam Khem Tsunami Memorial Park, wat niet veel om het lijf heeft. De namen aan de gedenkmuur zijn voornamelijk die van Duitse toeristen 🤷‍♀️ Dus ik was al snel terug weg, richting Memory beach, het surfers strandje, voor een late lunch en hopelijk een frisse duik. Daar aangekomen waren er geen golven en dus surfers te bespeuren. Ik wacht ik tot de regenbui stopt om terug, voor donker, richting hostel te vertrekken.

‘S avonds ga ik langs de lokale night market in bang niang, achter de hoek van het hostel. Veel toeristen, what else. Ik ga een bar binnen waar ik bij alle toeval een van de duik instructeurs tegenkom die mee zal gaan met mijn liveaboard. Later zal blijken dat Peter mijn persoonlijk duikinstructeur wordt :-)

Dag 3/3
    Na een ontbijt trek ik naar het Tsunami Memorial museum, vlak bij het hotel. Het doel van de exhibitie is de herinnering aan het tragische verhaal van verwoestende tsunami in de Indische oceaan in 2004 levend te houden voor de volgende generaties. De expositie toont expliciete foto’s en video’s van de tsunami in Khao Lak, een echt gestrande politie boot die door de massale kracht meer dan 2km inwaarts is geduwd en nu deel uitmaakt van het museum. Maar het wil ook een beeld schetsen van de culturele en psychologische impact van de ramp op de bevolking.
    Het lijkt alsof het gisteren was maar dit is intussen al bijna 20 jaar geleden… Khao Lak was de ergst getroffen plek in Thailand, met een dodental van meer dan 4500 mensen… 😥

Nu is het tijd om me stilletjes klaar te maken voor het vertrek op de duiktrip. 🥰 ik wacht even tot de stortbui over is, om dan toch door straten die half blank staan mijn weg te banen :-) Brommer inleveren, wat snacks kopen, lunchen en inpakken!

Om 16u pikken ze me op voor check-in in het duikcentrum (Khao Lak Scuba Adventures). Duikuitrusting passen, administratie invullen en van zodra de truck aankomt zijn we eindelijk weg op wat voor mij ongetwijfeld de highlight is van deze hele trip…

De boot, de Manta Queen 1, heeft een capaciteit voor 20 personen, exclusief bemanning, maar we zijn slechts met 10. Veel plaats! Op de boot mag er enkel blootsvoets rondgelopen worden. We leveren onze schoenen in en beginnen met een briefing. De crew wordt voorgesteld, het startschot voor wat een onvergetelijke trip wordt is gegeven en ik trek samen met mijn roomie Charlotte, een 28-jarige veearts uit Londen in ons kleine kamertje. Nadat de crew hun geluksbrenger te water heeft gelaten, kunnen we vertrekken richting Similan islands voor de eerste duiktrips morgen!

• Day 15–18

Ao Nang & Railay Beach

November 29, 2023 in Thailand ⋅ 🌧 28 °C

Dag 1

Als ik ‘s morgens uit bed spring, lijkt het alsof ik nog op de boot zit. Zo voelt landziekte dus aan :-) Alles lijkt nog te golven, vreemd gevoel! Met prachtherinneringen aan mijn eerste liveaboard ooit, maar met zekerheid niet de laatste, is het nu tijd voor het volgende doel: klimmen op Railay beach.

Een minivan pikt me op aan het hotel en begint aan zijn pick up ronde van de andere reizigers. Ik was reeds gewaarschuwd dat hun rijstijl over het algemeen wat avontuurlijker is en dat blijkt een understatement :-) Een uur vroeger dan gepland kom ik aan in AoNang.

Ik beslis te overnachten in het overtoeristische AoNang, gezien de beperkte en vooral veel duurdere overnachtingsmogelijkheden op Railay Beach. Het is kon een goede uitvalsbasis om de eilanden rondom te bezoeken. Van AoNang ben je op een 5-tal minuutjes op Railay, met een longtailboat, afhankelijk hoe lang je moet wachten tot er eentje uitvaart. Ik vind een hotel beetje buiten het centrum (Maladee Bay resort): ruime kamers, goed bed, groot balkon en vooral, uit de drukte. Aangeraden door een andere reiziger, Demetros, een Cyprioot, die hier ook verblijft. Ik ga met Demetros lunchen. Een fijne ontmoeting!

Ik was reeds gewaarschuwd voor het over toerisme in het zuiden en dit is inderdaad terecht.. Voor het authentieke Thailand moet je hier zeker niet zijn. Bijna elke shop en zelfs restaurant wordt uitgebaat door Indiërs. Blijkbaar is Aonang een populaire reisbestemming voor Indiërs. Het valt gewoon heel erg op hoe weinig Thais hier in het straatbeeld is. Jammer..

Na de lunch beslis ik om richting Railay te gaan in de hoop een klim sessie te kunnen regelen voor morgen. Ik kom toe aan de ‘klimschool’, 2 mannen zijn backgammon aan het spelen, de oudste van de 2, Mo, blijkt de eigenaar te zijn. Na 5 minuten op Railay ben ik dan zijn volgende backgammon tegenstander :-)

We spreken af om morgen 4u te klimmen. Hopelijk daagt er nog een andere klimmer op, voor de prijs wat te drukken en om tussen de routes wat rust te kunnen inbouwen.

Dag 2

Ik neem de longtailboot naar Railay en zie dat er nog een klimmer is komen opdagen! We starten om 9u met klimmen en ben zo blij dat ik dit weer eens kan doen 🤩. Ideaal weer: bewolkt, briesje, want aan die rotsen hangen in 30 graden, volle zon, dat is op zijn minst gezegd pittig :-) Tom, een Slowaak, vervoegt zich en vraagt of hij onze routes mag voorklimmen. Het klimmen gaat goed, fijne rotsen en ik ben stiekem toch aan het denken om het morgen nog eens te doen.

Na 4uur klimmen in de vochtige, warme, maar prachtige omgeving, nadat de onderarmen verzuurd zijn is het tijd voor lunch. Maar eerst daagt Mo me nog uit voor een spelletje Backgammon 😁 Ik ga een Thais restaurant binnen met Tom en hij probeert me te overhalen om nog een dagje langer te klimmen. Ik denk erover na :-)

Na de lunch is het tijd om de omgeving van Railay te ontdekken. Pra Nang beach en Tonsai. Ik geniet van de prachtige overweldigende rotsen en begin toch meer en meer zin te krijgen om er morgen nog een klim dagje van te maken. Vooral Tonsai Beach is best gezellig en kleinschalig met mooie rotsen! Dus ik stuur Tom dat we samen zullen klimmen. 💁‍♀️

Ik sluit de dag af met een massage, maar voel me plots ook niet zo best. Ik besluit vroeg te gaan slapen, maar enkele uurtjes nadat ik op de kamer aankom, voel ik dat het langs alle kanten begint te rommelen. En daar sta je aan het toilet met keuzestress want het moet er toch allemaal uit 💁‍♀️

Dag 3

´ S Nachts word ik wakker, gevoel van koorts en voor het eerst vind ik het niet zo fijn om alleen te zijn. Ik bel ´even’ met een vriend (thanks Mounir 😁) en het ergste blijkt door te zijn met wat pijnstillers. Klimmen zit er helaas niet in, maar ik ben alvast blij dat het bij 1 dag afzien is gebleven.

Na een rotnacht ga ik op zoek naar apotheek, water, elektrolyten en mijn ticket boeken voor de speedboot morgen richting het niet toeristische Koh Yao Noi en dan opnieuw bed in :-)

Dag 4

Om 10u30 pikt de shuttle me op om me naar de speedboat te brengen die me zal droppen op Koh Yao Noi. De shitshow is nog niet volledig over, maar wat immodium zal het wel in bedwang kunnen houden.