Italië wandelvakantie 2018

June 20, 2018 in Italy ⋅ 🌧 20 °C

Vanmorgen om 0730u de wekker. Achteraf is t misschien verstandiger om eerder te vertrekken.... Om 08.00u aan t ontbijt dat er eenvoudig doch voedzaam uitziet. Een echte Barrista machine verzorgt heerlijke koffie en we zijn klaar voor de eerste wandeling vandaag. Paulo brengt ons naar t beginpunt dat een pokke eind uit de buurt blijkt te zijn. Het helpt ook niet dat er een wegafsluiting is waardoor we een flink eind moeten omrijden.

Uiteindelijk in t prachtige plaatsje Labro aangekomen. Daar nog wat foto's gemaakt en de lunch (sandwich met salami en sandwich met kaas) ingeslagen, alsmede een fles water. Dan begint de tocht! De routebeschrijving is super gedetailleerd. Zinnetjes als: "na 50 meter bij de tweesprong naar rechts het grindpad op" is aan de orde van de dag.

Het is een prachtige omgeving om te lopen en het eerste gedeelte gaat voornamelijk naar beneden. Dus we voelen ons uitstekend. De realisatie komt pas op het moment dat we in het dal lopen en omgeven zijn door alleen maar bergen (nou ja, heuvels) en de enige weg om ergens te komen, naar boven is! En dat hebben we geweten! Al snel verruilen we de grindpaden en asfaltwegen voor obscure bospaadjes en het gaat naar boven dat t een aard heeft!

Omdat de paadjes obscuur zijn, wil je ondanks de gedetailleerde beschrijving weleens een "afslag" missen, met als gevolg dat je 500 meter supersteil naar boven ploegt, om er met de tong op de schoenen achter te komen, dat t paadje toch niet de juiste blijkt te zijn.... Dus weer 500 meter naar beneden en zoeken naar de juiste weg. Dit is ons helaas een paar keer overkomen.

De sandwiches hebben we overigens verorberd in een leuk plaatsje waar we bij de lokale apotheek toch maar wat anti-muggenspul hebben gekocht. Tevens bij de lokale taverne een drankje gedaan en de hiervoor genoemde sandwiches naar binnen gewerkt. Met hernieuwde energie vervolgden we onze weg.

In de verte zien we op een gegeven mome t zwarte wolken opdoemen en na een paar flinke onweersklappen begint t inderdaad te regenen. Vinden we niet erg want we zijn al tot op de draad toe nat van t zweet! Op dat moment komen weer op een punt waar de routebeschrijving niet duidelijk genoeg is en na we weer een paar honderd meter steil omhoog zijn gegaan erachter komen dat ook dat pad niet de juiste is.... We hebben gezocht maar niet kunnen vinden. Toen hebben we besloten om vriend Google erbij te halen en ons een directe lijn naar Greccio te tonen. Dit bleek nog 3,3 kilometer lopen te zijn. Maar dan wel over asfaltwegen! We zijn best moe, djs we besluiten de routebeschrijving te laten voor wat t is en met vriend Google verder te gaan. Bij het klooster van Sint Fransesco nog even een kleine rustpauze ingelast en daarna als een streep naar het hotel.

We moeten zeggen dat we dag 1 zonder echte fysieke problemen zijn doorgekomen. Talin voelt haar voeten en ik heb behoorlijke pijn in mn schouders van de rugzak. We hebben in totaal 20,1 kilometer afgelegd vandaag. De routebeschrijving claimt zo'n 18 kilometer maar, zoals gezegd zijn we een paar keer fout gelopen! Vanavond lekker douchen en lekker eten. Vroeg onder de wol, want morgen weer een behoorijk stukkie lopen!