• Day 9

Rome

June 28, 2018 in Italy ⋅ ⛅ 22 °C

Rome gaat vandaag ontdekt worden door ons. Gisteren hebben we 2 buskaartjes gekregen van onze hospita, dus das alvast binnen!

Met de bus reizen we naar een station vlkabij het St. Pieterplein. Das erg groot en imposant! Daar drinken we voor het luttele bedrag van € 18,- een cappucino, een koffie en een soort klein schnitzeltje.... best aan de prijs "zak moar zegge...."

Na wat wikken, wegen en rekenen, hebben we toch besloten een Omnia kaart en een Roma kaart aan te schaffen voor 3 dagen. Hiermee kun je alle OV gebruiken en heb je gratis toegang tot een hoop attracties, waaronder alles in Vaticaanstad. Ook krijg je de mogelijkheid om de wachtrij te skippen. Helaas past iedereen die truc toe, dus de "normale" wachtrij is maar net wat langer dan die van ons. Helaas had de Paus de kerk vandaag zelf nodig, dus daar moeten we zaterdag eigenlijk voor terug. Wel hebben we het museum van Vaticaanstad bezocht. Allememaggies, wat staat daar een hoop en wat is dat rijk versierd met muurschilderingen en fresco's. Het gaat te ver hier alles te beschrijven, maar t is zeer indrukwekkend.

Hoogtepunt is de Sixtijnse kapel met de wereldberoemde fresco's van Michaelangelo. Je moet bedekt gekleed komen en ik had natuurlijk weer een haltershirtje aan dus in de megarij voor het museum toch maar een lappie gekocht van een lokale sjacheraar. Afijn, wij de kapel in, met nog 1000 anderen. Er mag niet gepraat worden en ook niet gefotografeerd en er zijn bloedfanatieke wachters die deze wetten handhaven. Als het geroezemoes teveel werd, greep 1 van hen de microfoon en bulderde: Silentio! Silence!! Steevast schoot Talin in de lach, omdat ze uiteraard continue "I kill you!!" erachteraan hoorde.... Voor de niet-kenners: "Silence, I kill you!" is een beroemde kreet van Achmed the dead terrorist, een pop van buikspreker Jeff Dunham....

Na het museum, zijn we op de hop-on, hop-off bus gestapt die met voornoemde kaart ook gratis is. Hiermee naar station Termini gereden en gekeken of we daar op de dag van vertrek onze koffers kunnen stallen, en dan kon! Het wordt tijd voor een hapje, dus met de bus naar Trevestere, een gezellige (hoorden we) wijk in Rome. Na wat zoeken inderdaar een leuk tentje gevonden en daar heerlijk (edoch erg duur) gegeten. Toen het avontuur van de terugweg aangegaan. De 1e bus ging goed. Overstappen deden we te laat, dus mistten we de aansluiting. Lang verhaal kort, we stapten in de verkeerde bus en toen we weer uitstapten mistten we de aansluiting van de goede. Het begon ook nog eens flink te regenen en volgens de dienstregeling zou er misschien wel, of misschien niet nog een bus rijden... We waren moe en geen zin in de gok, dus toch maar een Uber besteld. Fransesco heeft ons uiteindelijk veilig bij ons B&B afgeleverd..... lange dag geweest mensen... weltrusten!!!