• Day 10

Rome II

June 29, 2018 in Italy ⋅ ☀️ 27 °C

Weer op tijd opgestaan, want er is nog veel Rome te zien. Moeten wel zeggen dat we er wel een beetje doorheen beginnen te zitten. Maar niet zeuren, wandelschoenen aan, pet op, kortingskaarten in de aanslag en.... gaaaaaaan!

We rijden naar ongeveer hetzelfde punt als gisteren (nabij St. Pieter) en nemen de hop-on, hop-off bus naar Piazza Venezia. Daar staat een joekel van een gebouw dat destijds is ontworpen door Michelangelo en destijd dienst deed als een soort gemeentehuis. Zeer indrukwekkend en rijk. Tegenwoordig is er een soort militair museum gevestigd. Ook het graf van de onbekende soldaat is hier en er staat een erewacht van 2 militairen.

Nadat we hier hebben rondgekeken, belanden we in een aanpalende kerk, waar op dat moment een mis wordt gehouden. De maar liefst 6 gelovigen luisteren naar het gekweel van een dame die wat religieuze liederen ten gehore brengt, maar daar niet bijzonder succesvol in is.... Ook de lokale vrijwillige brandweer mag deze mis gebruiken om wat extra hulp van boven te vragen en doet dat met verve...

Op naar het Colloseum! Zo imposant om midden in de stad nog zo'n bewijs van vergane jaren te vinden. Als je t in de tijd plaatst, is het zelfs nóg imposanter en indrukwekkender. Jammer dat in de loop der eeuwen de bevolking van Rome het Colloseum gebruikt heeft als een soort Gamma, om zo aan bouwmateriaal te komen voor nieuwe gebouwen. We laten de audiotour die we hebben gekocht goed op ons inwerken...

Direct naast t Colloseum ligt t Forum Romanum. Dat was tijdens het Romeinse Rijk, het hart van het politieke, religieuze en commerciële leven. Je loopt echt door een stuk historie. Erg mooi, maar intussen zeggen onze voeten dat we de historie maar moeten laten voor wat t is en terug gaan. Weer de zoektocht naar de juiste bus(sen). Deze keer gaat t redelijk gesmeerd en na een uurtje bussen, zijn we terug. Bij de supermarkt nog wat koude biertjes gescoord en dan: naar t zwembad!! Lekker!