De Grote Regentijd

May 22, 2017 in Suriname ⋅ 🌧 28 °C

Vanochtend zijn we rustig opgestaan. We hadden niet echt meer lekker ontbijt in huis dus we zijn eerst even naar een winkeltje gegaan. Daar hebben we ontbijt en nog wat ander eten gehaald. Er is hier echt veel eten dat we in Nederland ook hebben. Ik zag zelfs speculaasjes in de winkel!

We hebben even wat standaard dingen gekocht zoals pindakaas, koekjes en brood en zijn daarna terug gegaan om te ontbijten. Het was ineens heel warm buiten en ik moet echt nog even wennen aan dit vochtige klimaat. Na het ontbijt heb ik nog even buiten gezeten, beetje geslapen want 's middags wilden Hanneke en ik naar een warenhuis gaan om inkopen te doen voor in Brownsweg. We stonden klaar om weg te gaan toen het ineens HEEL hard ging regenen.. Dit seizoen heet niet voor niks de Grote Regentijd. We wilden even wachten tot de bui over was maar het bleef maar regenen. We zouden eigenlijk gaan lopen maar hebben nu de taxi genomen naar het warenhuis. Dat heet Kirpalani en dat is hier heel bekend. Het is een grote winkel waar je eigenlijk alles kan kopen. Wij hebben bijvoorbeeld beddengoed gekocht, maar er waren ook telefoons/kleding/cosmetica/lappen stof etc. te koop. Heel leuk om even rond te kijken!

We wilden eigenlijk met de taxi naar een restaurantje om wat eten af te halen alleen onze taxichauffeur kende het restaurant niet. We vroegen of hij iets anders wist en toen zette hij ons af bij Souposo. We hebben daar echt heel lekker gegeten. Pompoensoep op z'n Surinaams met rijst. Het was heel lekker maar de tent was een beetje té toeristisch. Er waren bijna alleen maar Nederlanders dus dat was wel jammer. Morgen gaan we proberen echt lokaal te eten.

In de taxi's van vandaag zagen we hoe het regenseizoen hier is. Sommige straten staan helemaal onder water dat de auto's er nog maar net doorheen kunnen rijden. De taxichauffeurs zeiden dat dat normaal is voor deze tijd van het jaar maar dat het wel heel slecht voor hun auto is.

Na het eten zijn we lekker terug gegaan om nog even te relaxen. We hebben een was gedraaid om alle lakens enzo even de wassen (die roken heeeel erg muf).
    Vanochtend hadden we ook nog een soort stokjes gekocht met kruiden die we nu eten. Het smaakt gewoon heel gefrituurd eigenlijk haha, maar wel lekker.

Straks ga ik lekker slapen, morgen weer een dag!

* op de foto's zie je het huis waar we nu verblijven, onze straat, de heerlijke pompoensoep, de gekruide stokjes en een gangpad in de Kirpalani! *