Satellite
Show on map
  • Day 33

    Dansen met de kleuters!

    June 21, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 29 °C

    Op school hebben we iPadles gegeven aan groep 2 en groep 6. Toen we bij groep 2 binnenkwamen, zagen we dat alle kleuters bij elkaar zaten vandaag. Normaal zijn er twee klassen maar omdat 1 van de juffen er niet was, zaten ze nu allemaal bij elkaar. Heel gezellig.. maar mega druk!
    De iPadles ging wel gewoon door dus hebben we cijfers geoefend met de helft van de kids. Ik vergeet elke keer een beetje dat ze zo jong zijn dus heel weinig zelf kunnen. Alle oortjes moeten voor ze uit de knoop worden gehaald, ingeplugd en in hun oren worden gestopt. Daarbij laten ze het niet weten als ze niks horen dus moeten we dat bij elke iPad checken (zonder geluid kunnen ze de app niet gebruiken). Als ze dan eindelijk allemaal geïnstalleerd zijn, komen we bij het probleem dat sommige kinderen geen Nederlands kunnen verstaan of spreken. Toch lastig communiceren dan. Soms is het moeilijk om een kind dan te helpen, maar met handen- en voetenwerk kom je nog best een eind :).

    De klas waar we na de pauze heengingen met de iPads was groep 6a. Dit is een hele leuke klas met hele lieve kinderen. Ze gingen digitale tijd oefenen op de iPad. Dit vonden heel veel kinderen heel lastig. Het is ook wel moeilijk om uit te leggen waarom 15 uur dan 3 uur 's middags is.. Gelukkig had de juf een klok op het bord gemaakt met de uitleg erbij. De kinderen vonden het een leuk onderwerp en aan het eind van de les had zeker de helft het onder de knie. Ik was een tijdje een groepje kinderen aan het helpen maar toen ik wegging om andere kinderen te helpen kwamen ze me elke keer halen om toch nog even mee te kijken.

    Na de tweede pauze zouden we eigenlijk lezen met groep 3 maar die gingen onverwachts eerder naar huis dus kon het niet. We besloten de kleuterjuf met haar 60 kleuters even uit de brand te helpen en hebben de helft meegenomen om buiten spelletjes te doen. Ze waren zo enthousiast, het was echt heel leuk! We begonnen met een simpele kring waarin we hoofd-schouders-knie-en-teen dansten. Toen ze het dansje onder de knie hadden, kwam ineens een meisje naar me toe die zei dat ze ook een liedje wist. Ineens zong ze een vet christelijk lied over the power van Jezus :') Nog voordat ze klaar was met zingen, zei ze dat ze nog een lied kende en jahoor, daar ging ze weer. Toen ze uitgezongen was, deed ik nog wat oefeningen met de kids. Meer dan de helft verstond me geloof ik niet maar gelukkig doen alle kinderen je na als je springt als een kikker.

    We deden nog wat meer spelletjes zoals kruiwagen lopen (dat zorgde voor enorm veel gelach) en wie het langst kon hinkelen. Het was echt heel erg leuk om ze zo enthousiast mee te zien doen.

    Toen de kleuters uitgedanst waren, mochten ze naar huis. We hielpen ze even met oversteken (dat doet de juf normaal) en toen gingen ze allemaal naar huis, en wij ook.

    's Middags wilde ik lekker in de zon liggen. Alle spullen gepakt, goed ingesmeerd, er helemaal klaar voor. Ik lig net 5 minuten als het ineens gaat miezeren. De lucht was nog blauw dus ik dacht, het gaat zo wel over. Helaas ging het alleen maar harder regenen en ben ik naar binnen gevlucht.

    Als avondeten kozen we deze keer voor iets Hollands en maakten we een ovenshotel. Het was heel lekker. Mevrouw Jerou at met ons mee en die vond het gelukkig ook lekker.
    De buurvrouw van mevrouw Jerou kwam ook nog langs en vroeg of we die arretjescake een keer voor haar wilde maken, zo lekker vond ze het! Heel leuk haha :)

    De rest van de avond heb ik lekker gelezen in een tuinstoel voor het huisje. Ik heb hier al meer boeken gelezen dan in het afgelopen half jaar. Dat krijg je als je 5 dagen per week in een dorp zonder activiteiten bent :') Is niet erg hoor, even lekker niks!

    * Op de foto's zie je een prachtige selfie met de jongens uit groep 3 die ELKE pauze naast ons komen zitten, onze spelletjesmiddag met de kleuters en de overheerlijke ovenschotel (in de maak)! *
    Read more