Verassing: Zaragoza

January 4 in Germany ⋅ ☁️ 3 °C

Na een stevige rit komen we op 1 januari rond 16:30 aan op de camperplaats in Zaragoza. Voor mij nog net even tijd om op de fiets te stad in te gaan. En zijn prachtige fietspaden, de kerk weerspiegelt in de rivier de Ebro.
    De volgende ochtend zijn we erg onder de indruk van het Aljaferia, het Paleis en Fort dat de moslims vanaf 1100 hier hebben gebouwd. Later is het bewoond door de Spaanse koningen. Een soort mini Alhamra. De mozaïeken zijn prachtig, vooral de kleurrijke plafonds met prachtige beschilderingen zijn de moeite waard. De regering van Aragon gebruikt nu de andere helft van dit imposante gebouw.
    De kathedraal is een geconverteerde oude moskee, natuurlijk in de loop van der eeuwen iedere keer weer aangepast aan de laatste stijl.
    Nils heeft een nieuw batterijtje nodig voor zijn horloge. Google biedt hulp maar de winkel is niet te vinden. De postbode is behulpzaam: je moet aanbellen bij een gewone deur en dan twee trappen omhoog. Daar is de winkel en werkplaats Het kost 5 minuten en €5 en dan doet Nils zijn horloge het weer.
    We eten tapas in een ontzettend gezellig Café/Restaurant. Het is er zo vol dat we nauwelijks een tafeltje kunnen vinden. Het eten is heerlijk.
    Nog dezelfde middag vertrekken we richting Zwarte Woud. Na twee dagen stevig doorrijden kunnen we Saskia en Sven in onze armen sluiten.
    Vandaag hebben we heerlijk gewandeld hier in het Zwarte Woud, niet meer in de zon, maar wel heel gezellig.
    Zondag rijden we via de zus van Els weer terug naar huis. Aan alles komt een eind.