Wijn proeven in de zon!

January 1 in Spain ⋅ ⛅ 11 °C

Het volgende stadje aan de rivier is het interessante Mertola. Naast natuurlijk het verplichte fort voor deze grensplaatjes heeft het grote oude muren. Ook staat de oude moskee er nog. Deze is aangepast als christelijke kerk na de verovering op de Moren in de 13e eeuw.
    Naast het kasteel is een Islamitisch dorpje opgegraven. Een van de huizen nagebouwd met goede uitleg, heel interessant. De vondsten die hier gedaan zijn, staan in het kleine, boeiende islam-museum in dit stadje.
    We hebben met onze oudste dochter, Saskia, afgesproken dat we op 4 januari in hun vakantiehuisje in het Zwarte Woud zullen zijn. Dat geeft ons nog een dag om de wandeling naar de "Muil van de Wolf" te maken.
    Dit is een heuse stroomversnelling met veel water in de Guardiana rivier Het is 2 uur rijden vanuit Mertola over kleine weggetjes. Spannend. Wel langs velden die wit en geel zijn van de bloemen!
    We overnachten op de wandel parkeerplaats, alleen in het gezelschap van de belletjes van de schapen.
    Helaas, de volgende ochtend worden we wakker in de mist. Geen aanlokkelijk wandelweer. We spelen eerst een paar spelletjes Stepbridge in de camper en na de koffie komt de zon erdoor. Om Nils zijn achillespees te sparen nemen we de fietsen mee. Natuurlijk moeten we behoorlijk wat lopen, het laatste stuk is stijl naar beneden, maar het gaat.
    De stroomverstellingen zijn inderdaad indrukwekkend, voor Portugese maatstaven. Aan de andere kant zijn wel 20 trappen en vlonders gebouwd zodat je dit water fenomeen ook van die andere kant goed kunt bekijken.
    We wandelen een stuk langs de rivier, ook weer mooi! Dan omhoog en terug naar Mertola. Gelukkig komen we nu ook bijna geen auto's tegen op dat smalle weggetje.
    Op Park4night vinden we een simpele camperplaats bij een heel groot gebouw waar zelfs een wijnproeverij zou zijn. Dat willen we wel eens bekijken . We worden door de Nederlandse eigenaar ontzettend hartelijk ontvangen. Ja we kunnen Zwerver achter het gebouw neerzetten, naast de weg is er te veel verkeerslawaai.
    Raymond biedt ons meteen een glas wijn aan. Eerst moeten we natuurlijk proeven welke we lekker vinden.
    Zo zitten we even later bij de laatste stralen van de zon op zijn mooie terras te genieten van de lekkere wijn en zijn mooie verhalen. Dit hotel moet nog worden afgebouwd., Een beetje lastig als je al 3 jaar op een stroom aansluiting wacht! We leven met hem mee, maar de plek heeft wel potentie en de tuin is al prachtig.
    De volgende ochtend vertrekken we met drie flessen, veel te dure wijn, maar wel een hele leuke avond rijker!
    Het gaat verder naar het noorden. Via de indrukwekkende stuwdam in de Guadiana rivier, nemen we afscheid van Portugal. In Spanje zoeken we een rustig plaatsje om Oud en Nieuw door te brengen. 2 jaar geleden bonkten dronken feestgangers op onze camper midden in de nacht: niet voor herhaling vatbaar.
    We hebben een gezellige oudjaarsavond met spelletjes, bellen met onze dochters, appen met vrienden en gaan lekker op tijd naar bed.
    Op nieuwjaarsdag worden we wakker bij een stralend zonnetje . Op de klanken van het nieuwjaarsconcert rijden we dwars door Spanje. We willen Zaragoza gaan bekijken!