Jebel Shams

January 1, 2019 in Oman ⋅ ⛅ 19 °C

Jebel Shams is het hoogste gebergte van Oman, met de top net iets hoger dan 3000m. Klinkt dus als de ideale plek om onzen Duster langs een mooie route naar boven te laten klimmen!

Na een uurtje rijden stopten we bij Wadi Ghūl. Hier zagen we een groene oase met dadelplantage. We namen wat foto’s en zetten de rit verder naar boven. Nu begon de klim. Zerline keek er niet naar uit. Zal Dustie dat wel aankunnen, zo steil omhoog?

Onderweg passeerden we Belgen in een gepimpte Mercedes ML520 - ze hadden er een volwaardige 4x4 mobilhome van gemaakt. Ze verbleven 2 nachten in de bergen en zeiden dat het prachtig was. On we go!

Zo’n 1,5 uur - meer had Dustie niet nodig - van voornamelijk asfalt en een kleine beetje offroad en we stonden aan het begin van een mooie wandeling (W6) bij het Sama Heights resort.

Of dat dachten we. Het bordje dat de wandeling aanwees, duidde eigenlijk op de parking 5km verder. Dat hadden we na zo’n 3km langs de weg stappen door.

De zon scheen fel, we zaten er dan ook iets dichter bij, maar de wind was fris waardoor het heel aangenaam wandelen was. Enkel dat... we die zonnecrème toch waren vergeten...

Na 2 uur wandelen konden we echt starten met de Balcony Walk. Heel wat toeristen startten of kwamen terug van de wandeling, een oud donkey-trail, wat voor de nodige passage zorgde.

Het uitzicht was prachtig. We liepen langs de rotswand richting een kleine waterval (waar nu geen water stroomde omwille van de droogte).

We braken de wandeling iets vroeger af omdat we nog een heel eind terug moesten. Rond 16u kwamen we toe aan het resort elk met een rode neus, gloeiende nek en zelfs rode handen en armen. De recuperatie kan beginnen!

Hierbij willen we graag onze dank betuigen aan Jibreen Hotel voor het aanleveren van voldoende lotion, wat het herstel heeft bevorderd.