• Zoutkasteel

September 13, 2022 in Austria ⋅ ☀️ 23 °C

Na een dag wandelen in de bergen vertellen onze spieren ons de volgende ochtend dat een nieuwe wandeldag niet wordt gewaardeerd. We gooien het plan om.

Salzburg komt in alle 'Top 10 places to visit in Austria' voor. Een must-see en daarmee meestal ook een must-avoid om niet te verdwalen tussen de hordes toeristen die er op af komen. Maar de uitdagende wandeltocht van gisteren smaakt naar meer en we zijn we wel weer toe aan een nieuwe uitdaging.

Na een prachtige rit over de binnenwegen westelijk van het Berchtesgaden National Park komen we aan en is het tijd voor lunch. Veel tourist trap terrassen met korte broeken, schreeuwerige t-shirts, rugzakken en opengevouwen stadskaarten. We spotten een klein bordje naast een smalle trap omhoog: Osteria Patricio Fellini. Welke toerist gaat in hemelsnaam bij 28 graden op de 1e verdieping bij een Italiaan lunchen? Nou, wij dus, En met ons een handvol lokali's waarvan minstens de helft ook nog Italiaans spreekt. Bingo dus. We genieten in een prachtig restraurant van een heerlijke Spaghetti Bolognese en Ceasar Salad met een goed glas Pinot Grigio. Patricio brabbelt af en toe Italiaanse woordjes naar ons, wat het gevoel van authenticiteit alleen nog maar vergroot. Top lunch.

Next stop: shopping. Mia Shoes heeft meerdere filialen in Salzburg en Anne-Marie wil ze allemaal bezoeken. We komen langs een andere must-see/must-avoid: Mozarts geboortehuis. De letters van de Spar zijn in stemmig goudkleur uitgevoerd en gaan naadloos op in de stijl van de stad en de gebouwen, Kunnen veel steden nog wat van leren.

Omhoog met het treintje naar vesting Hohensalzburg. Shoppen maakt hongerig en dorstig en het Gasthaus binnen de vesting weet daar wel raad mee. De Sachertorte en de Stiegl Goldbräu smaken goed. De burcht binnen de vestingmuren is ingericht als museum en we lopen daar de rest van de middag rond. De spieren zijn tevreden als we na afloop weer de reis terug naar Rauris beginnen,

Nog wat fun facts:

De stad heeft zo'n 140.000 inwoners en is daarmee de vierde stad van het land. Het inwonertal is vergelijkbaar met Zoetermeer. De bekendheid niet.

Zoutwinning heeft in de middeleeuwen de stad rijk gemaakt. De naam verwijst hiernaar. De titel van deze footprint ook.

Red Bull komt uit Salzburg. Wij vonden alleen een AlphaTauri modeshop en de nieuwe helm van Max.

Elektrisch laden is legaal beroofd worden. Laden wordt per minuut afgerekend, een volledige laadbeurt is zo 2 a 3 keer duurder dan in Nederland. Mits je de auto wel direct na het laden ontkoppelt. Als echte Nederlanders houden wij het daarom bij Tesla Superchargers (we love you Elon).