• Easy Peasy

September 12, 2022 in Austria ⋅ ☀️ 15 °C

Na de nodige biergeneugten in Duitsland moeten we nu toch echt geloven aan ons tweede reisdoel: bergen. En dat kan op de plek waar we nu beland zijn.

Rauris ligt in een langgerekt dal dat eindigt tegen de bergketen van de Großglockner aan, met 3.798 meter de hoogste berg van Oostenrijk. De jongedame bij de plaatselijke VVV vertelt ons dat het aan het einde van het dal erg mooi is, met een aantal wandelroutes door het oerwoud (=oud bos) die 'leicht' zijn. In goed Oostenrijks: easy peasy. We nemen de bus die ons, samen met een horde voor lunch losgelaten schoolkinderen, naar Nationalpark Kolm Saigurn aan het einde van het dal brengt en stappen uit bij Parkplatz Lenzanger.

Na wat zoeken op de parkeerplaats vinden we de bordjes van de route over de Almweg naar de Durchgangalm. 20 meter verderop begint een klim van 20 minuten door een jungle met hellingsgraad 45 graden. Overduidelijk dat wij als Hollanders een ander idee hebben van de betekenis van het woord 'leicht'.

Het oerbos is werkelijk prachtig. Donker, koel en vochtig in het begin. Het pad is steil en uitdagend, maar ook erg mooi hoe het tussen de bomen door kronkelt. Zodra het vlakker wordt komt de zon stralend door de bomen. Als we een uur na vertrek op de alm zijn, is het uitzicht adembenemend.

De Durchgangalm is een kleine uitspanning midden op de alpenweide. Voor september is het best druk te noemen. Er zitten diverse mensen op het terras in de volle zon te bakken. Parasols zijn in deze uithoek van de wereld nog niet aanbeland. Na zoveel energie in onze klimtocht gestoken te hebben is er maar een manier om het aan te vullen: Bier und Wurst. Ook de vrolijke Oostenrijkse schlagers die binnen klinken helpen ons snel over ons leichtes energiedipje heen. Voor de liefhebbers hebben we een stukje opgenomen. Frans Bauer kan hier op studiereis.

Uitspanning nummer 2 heet de Ammererhof en is hemelsbreed bijna even ver als het stuk van de parkeerplaats naar de Durchgangalm. Omdat we zo'n 100 meter dalen, lopen we dit in 20 minuten. We zien de bus net voor ons neus vertrekken. Niet erg, want we wilden toch al naar het startpunt van onze wandeltocht teruglopen. Na koffie en gebak lopen we in ruim een uur zelfs door naar Alpengasthof Bodenhaus. De stappenteller van Anne-Marie toont een record van bijna 20.000 stappen. Zitten in de bus voelde nog nooit zo goed.