• Day 25

Alcatraz

August 11, 2019 in the United States ⋅ ⛅ 17 °C

Hit pobytu w "The Bay Area". Wiezienie o zaostrzonym rygorze dzialalo tu 29 lat. W marcu 1963 roku zostalo zamkniete w zwiazku z wysokimi kosztami utrzymania, koniecznoscia remontu, przestarzala konstrukcja ale tez zmiana systemu penitencjarnego w USA. Wladze federalne uznaly ze dlugotrwale odosobnienienie nie jest najlepsza metoda resocjalizacji. Wyspa w wyniku niefrasobliwej umowy pomiedzy wladzami USA a rdzennymi Indianami zostala na 19mcy przeksztalcona w wolny lad Indian, a formalna okupacja przyniosla zmuane kursu w polityce USA wobec mniejszosci. Po odbiciu wyspy i uplywie 10lat zamieniono ja w park narodowy.

Srednio w wiezieniu przebywalo 260 skazanych z wyrokiem 8lat. Obsluga wiezienia wraz z rodzinami mieszkala na wyspie. Budynek wiezienny postawili sami wiezniowie i w roku jego oddania byla to najwieksza na swiecie konstrukcja ze zbrojonego cementu. Wokol miejsca naroslo wiele legend, a genialni jak zawsze rangersi odkryli przed nami wiele tajemnic tego niezwyklego wiezienia. Poznalismy tez troche historii regionu. Zatoka wbrew wyobrazeniom zostala odkryta z ladu, do wybuchu goraczki zlota w Sierra Nevada w 1948 roku liczba ludnosci calego regionu byla szacowana na 300 osob. Miejsce przezylo skokowy rozwoj i juz rok pozniej zatoke zamieszkiwalo ponad 30tys. - stad tez wiela sie nazwa lokalnej druzyny futbolu amerykanskiego: 49ers. Wyspa stala sie waznym umocnieniem wojskowym i do 1907 roku pelnila role fortu. Przez kolejne lata Alcatraz bylo wiezieniem wojskowym calego regionu Pacyfiku, a w okolicach Wielkiej Depresji przejeto wyspe na potrzeby nowo powolanego Biura Wieziennictwa. Wsrod 1.545 przetrzymywanych wiezniow byly takie osobowosci jak Al Capone, Doc Baker, Alvin Carpis czy George Kelly. Nie sposob opisac calej 4h wycieczki, ale na dlugo zspadnie ona w pamiec. Klaustrofobiczne cele, spacerniak, reguly obowiazujace skazanych, stolowka bedaca jednoczescie komora gazowa, straszne karcery... wszystko bardzo podzialalo nam na wyobraznie. Szczegolnie, ze mamy w glowie mape kulturowa zapisana obrazem amerykanskiego wieziennictwa 1pol. XXw. z takich filmow jak Zielona Mila czy Skazani na Shawshank. Naszym przewodnikiem byl ranger-wolontariusz. Emerytowany producent filmowy, ktory w 1985r. nakrecil dla National Geographic cykl filmow dokumentalnych o Alcatraz. Po samym budynku wiezienia oprowadzili nas... skazani. Oprocz lektora to wlasnie ich glosy prowadzily nas audio przewodnikiem przez kolejne pomieszczenia. Najdluzej przetrzymywany w Alcatraz wiezien odsiedzial tu 26lat!

"Gdy wyszedlem, wszystkiego bylo tak duzo, swiat na zewnatrz byl tak niesamiwicie intensywny. Zazdroscilem ludziom dookola, wszyscy gdzies szli, mieli jakis cel. Ja nie mialem zadnego... bylem przerazony".

W ciagu dnia nareszczie pokazal sie nam Golden Gate... ok 14tej zniknal we mgle tak jak symbolicznie zniknela sama wyspa, gdy odplywalismy od niej pelni refleksji.

PS: trzem wiezniom udsla sie ucieczka, a niezwykla historia tej brawurowej akcji jest swietnie udokumentowana w samym muzeum.