RASMINE - på vej mod Schweiz

June 18, 2018 in Switzerland ⋅ ☀️ 21 °C

Nu er vi ved slutningen af canal Rhône au Rhin mod øst - og foreløbig har vi også fået nok af at sluse op og ned - 112 er det blevet til af slagsen.
    VNF - hedder den franske organisation, en statslig institution af de store, som har ansvaret for floder, kanaler og alle sluser - dem skulle der være 3000 af. Selve sluserne, små som kæmpe sluser, kanaler, tusindvis af kilometer af stier langs med alle kanalerne mm. skal vedligeholdes, og på mange strækninger følger en eller flere slusemænd/kvinder os i dagevis for at styre sluser op og ned samt åbne broer på vores vej. De sidste 50 km på denne strækning blev vi således fulgt af to slusefolk i tre dage. Vi skulle bare give besked til VNF senest dagen før om tidspunktet for videre sejlads, så var de på pletten (sådan ca, det er fransk tid, hvilket betyder ca. 20 min forsinkelse). Sluserne ligger herefter åbne for RASMINE, lige til at sejle ind i, dørene lukkes og vi suser nedad. Kommer der en bro forbi, er den hejst, så vi kan sejle igennem og vi ser de lange køer af biler, der utålmodigt venter på, at vi passerer. Vi føler os en smule kongelige, og da vi sejlede ind til Mulhouse, stoppede en hel skoleklasse, jublede og klappede i hændernea, ja så var den kongelige følelse fuldendt.
    Mange af sluserne er meget gamle og det hænder desværre også, at der sker alvorlige nedbrud, som tager lang tid, ja år for at reparere. Vi oplevede selv sidste år et nedbrud i en tunnel, som betød en omvej på flere hundrede kilometer gennem Belgien.
    For at sejle på de franske floder og kanaler skal man betale en afgift, afhængig af bådens størrelse og perioden for sejladsen. Vi har betalt ca 2200 kr. for et år, og vi synes, at vi får meget service for pengene.
    Lige nu ligger vi fortøjret i lystbådehavnen i Mulhouse, næsten midt inde i byen. Der er ikke så megen larm fra biler og mennesker, men til gengæld er vi plaget døgnet rundt af en kæmpe udsugningskanal fra den centrale jernbanestation - føler vi ligger lige bag motoren på en Boeing 747. Ja, det må så være prisen for at ligge så smukt.
    Mulhouse er også en spændende by med mange gamle og flotte bygninger, hyggelige gader og torve med restauranter og liv. Vi fandt forøvrigt en super sød trimmer til Frida og hun blev bare så fin.
    Nu er det jo også, som I selv kender det - at alt ikke er endeløse fornøjelser.
    Vi bor på et relativt lille område, RASMINE er ca 11 m lang og 3,40 m bred og støvet, vasketøjet, indkøbene, rengøring mm holder ikke ferie.
    Vi skal også hele tiden tænke lidt ud i fremtiden både mht indkøb og andet og det går ikke an at sige “det køber eller gør vi da bare i morgen” for det er ikke sikkert, at det kan lade sig gøre i morgen Der skal også tankes vand og diesel, når lejlighed byder sig, og når der er vand, så skal der håndvaskes tøj, og sidegevinsten er et herligt bad ombord. Vi har håndbruser og koldt og varmt vand om bord. Vand er noget af det bedste, men al drikkevand skal købes og bæres hjem. Er vi heldige at få 220v, så skal støvsugeren frem og sådan veksler fornøjelse og dagligdags gøremål hele tiden. Når der dukker en rigtig vaskemaskine op - hvilket hører til sjældenhederne, betyder det som regel en ekstra overliggerdag, men så bliver skabene til gengæld igen fyldt op af velduftende sengelinned mm.
    Jeg er også dagligt i haven for at “luge” og vande. Det er hyggeligt at have lidt blomster og være selvforsynende med grønt til æggemaden.
    Alle “strabadsere” er det hele værd.
    Næste stop Basel.

De bedste hilsner fra os på
    RASMINE