De sidste sluser og kanaler

May 18, 2019 in Germany ⋅ ☀️ 18 °C

Er krøbet op i hjørnet i styrbords side i cockpittet, regnen siler ned trods udsigt til nul regn i følge både YR og DR. Ruderne dugger og varmeapparatet kører lystigt og lapper i sig af dieselen - her er hyggeligt.
    Vi ligger lige nu i en lille havn “Stetiner Yacht” ca. 5-6 km nord for Lübeck. Dagens højdepunkt - masten er hejst - og Rasmine kan nu atter skue langt ud i horisonten.
    Inden vi nåede hertil måtte vi en tur ad Elbe Seite kanal - en sejltur på små 120 km - og hvilke (kedelige) kilometer. Det fik os mange gange til at tænke på den “standhaftige tinsoldats” rejse, der også måtte en tur ud i rendestenen. Det var faktisk som at sejle i en rendesten, der var ingenting at se ud over de skrå sider og det var meget småt med liggesteder for natten.
    Da vi forlod Elbe Seite kanalen kom vi ud på floden Elben, og så kom der lidt mere fart på. Lige fremme ligger Lauenburg, og her havde vi et par gode overliggerdage - det er en lille by med en meget smuk Alt Stadt. Fik handlet ind til nogle dage i Lidl og her fik jeg et “ drømmesyn” lige midt i butikken. Næsten alt kød i denne del af Tyskland er marineret i en grillpaprika/olie eller noget lignende og det gælder både koteletter, mørbrad, schnitzel og lignende køduddkæringer. Det er sikkert godt til lejligheden, men altså bare ikke lige mig. Pludselig får jeg øje på en ensom bleg pakke - jo sørme, de lækreste flæskeskiver, som kunne blive til stegt flæsk med persillesovs og det hele. Der er dog lige et aber derbai - det er ikke blandt Leifs ynglingsretter. Men når nøden er størst er hjælpen ofte lige i nærheden. Lige ved siden af den blege pakke ligger 2 bøffer (selvfølgelig marinerede) til en pris på minus 30 procent, dem nupper jeg og Leif bliver glad, jeg scorer nemme point og får mit stegt flæsk med det hele.
    Efter Lauenburg fortsætter vi af Elbe Lübeck kanal , som er ca 65 km lang. Her havde vi heldigvis udsigt til skov og marker.
    Så er det slut med sluser på vores dejlige rejse. På denne sidste del af rejsen passerer vi en stor sluse " Uelzen"
    og " Scharnebeck Schiffshebewerk" (det største hæveværk i Tyskland med 38 meter) og hertil yderligere fem små sluser. Det er jo ikke noget at snakke om eller være nervøs for, når man kan sit kram😉😉
    På Elbe Lübeck kanalen fandt vi en hel fantastisk lille motorbådshavn “Moellen”, hvor vi blev et par dage. Vi blev taget imod med fagter og store armbevægelser af selve havnemesteren Helmuth. Han pegede ofte mod styrbord ved pladsanvisningen, men må have ment bagbord, da vi ellers havde sejlet på land, men på plads kom vi. En super velfungerende lilleputhavn, der blev styret af Helmuth og hans søde kone, begge er de over 80, som var det deres eget hjem. Da jeg skulle i bad næste morgen, var der tændt op i gasovnen, som om det var sauna. Vasketøjet og tørretumblingen styrede fru Helmuth og hun ønskede ingen indblanding, men smilede bare og sagde, at nu var tøjet klar. Da vi forlod havnen stod de begge og vinkede farvel og vi måtte love at komme igen. Det var et hyggeligt besøg.
    Efter endnu et par dages sejllads nåede vi Lübeck. En spændende by, lå lige i centrum og nød livet på tæt hold.
    Frække Frida er ikke så fræk endda - vi er spændt på sejlturen over Østersøen og I hører nærmere.
    Det regner, og regner og regner.

Bedste hilsner fra os
    RASMINE

PS. I Lübeck har de rettet ind, pigerne i lyskrydsene er røde og drengene er grønne - das problem ist gelost!