• Day 23

DMZ and Busan

October 19, 2016 in South Korea ⋅ ⛅ 22 °C

Vid 8:20 skulle en buss komma och hämta oss vid stationen för att ta oss till dmz. Så klockan stod på 7 då vi behövde packa ihop allt då det var vår sista dag i Seoul. Vi köpte med oss frukost som vi åt på bussen och var spända på vad vi hade att vänta oss. När vi åkte in i militärbasen kollade dom igenom bussen samt kollade allas pass. Väl inne i basen så var det strikta förbud mot att ta kort förutom när vi stannade på specifika ställen. Vi stannade på massa olika ställen men den mest minnesvärda var infiltrationstunneln som vi var ner i och var cirka 170 meter ifrån Nordkoreas gräns och kunde se en dörr som skiljde nord- och Sydkorea åt. Vi stannade även på en utsiktsplats där vi kunde se Nordkorea.
    Vi var tillbaka i Seoul vid runt 2 tiden och vi gick direkt och köpte mat som vi värmde på på vårat gamla guesthouse, vi tog även en nap där efter vi bokat flyg samt boende i Busan. Vid halv sju började vi ta oss till flygplatsen och allt gick problemfritt tills vi landade och skulle ta ut pengar. Automaten på flygplatsen tog inte Visa så Tang kunde inte ta ut pengar. Men mitt lär ju funka tänkte vi, eftersom det är Mastercard, men då hängde sig maskinen och mitt kort fastnade där inne. Då klockan vid denna punkt var cirka 10 och allt var stängt och all nästan all personal hade gått hem så låg vi ganska illa till. Till slut hittade vi en som kunde engelska och kunde ringa till en repair man som fick ut mitt kort, men inga pengar... så klockan var nu 10:30 och vi skulle vara på vårat guesthouse 11 med 90000 won, så vi hade ett problem. Vi kontaktade receptionen och dom sa att vi hade tills 12 på oss, sen går dom så vi testade varenda atm vi såg och tillslut så hittade vi en. Väldigt lättade vandrade vi till guesthouset och fick checka in. En spännande dag...