Bitch Don’t Kill My Vibe

November 20, 2021 in South Africa ⋅ ☁️ 22 °C

25 oktober 2021. Daan en Simone zijn gekwalificeerd Nature Guide. We mogen nu rondleidingen geven door alle natuurparken van Zuid-Afrika. Sick toch. Begin september hadden we echt nog geen idee van alles. Nu nog steeds niet, maar kunnen we er in ieder geval geld voor vragen. Heel september en oktober was keihard werken, voor het eerst in jaren weer aan de studie, twaalf uur per dag knallings. Maar wel echt onwijs veel geleerd. Theorie-examen allebei met klinkende cijfers gehaald. Toen dus er praktijkexamen, waarbij je twee uur lang een rondleiding moet geven door een natuurpark. Maarja, wij waren tot nu toe alleen nog maar geweest waar onze campus is, dus zo gek veel verschillende dingen hebben we niet gezien. En ons examen gingen we doen in Kruger. Dus dat was spannend. Nog nooit geweest maar wel moeten gidsen, hoe werkt dat. Nou dat werkt best goed dus, want we weten dus stiekem meer dan we denken. Eerste uur was dan ook best wel leuk. Maar daarna kwamen we in een omgeving waar alleen maar Mopani’s groeien, wat zo ongeveer de nationale boom is hier. En met alleen maar mopani’s bedoel ik ook echt alléén maar mopani’s. Geen dieren, geen andere bomen of planten, geen geologie die onderweg veranderd, zelfs geen insecten gezien. Dus op een gegeven moment ben je wel uitgepraat haha. Maar gelukkig vonden ze het dus allemaal goed genoeg, en konden we daarna nog drie dagen genieten van Kruger tijdens de examens van de andere studenten. En zo begon onze vakantie dus.

We hadden bedacht om tijdens de vakantie maar niet al te ver weg te gaan, geen zin om het hele land door te crossen terwijl we gesloopt waren van de afgelopen weken. We besloten om de Panoramaroute te gaan rijden, een van de toeristische highlights van het land zeggen ze. Dat is dus eigenlijk gewoon een weg van A naar B door de bergen, met allemaal mooie plekkies en uitzichten. Over die weg van 100 kilometer hebben we dus zes dagen gedaan. Heerlijk. Lekker rustig aan, beetje wandelen, beetje zwemmen in watervallen, beetje chillen. Hoogtepuntje: de brouwerij in Sabie, waar ze overheerlijke IPA’tjes en andere lekkere brouwsels hadden. Stuk beter dan al het andere bocht in dit land haha, biersnobs. Helaas zijn we al door de hele voorraad heen nu. Maar lekker dus om effe een weekie met zn tweeen op stap te zijn, geen studie, geen gedoe (gelukkig begint dat al snel weer) en gewoon fijn rustig aan doen zonder andere mensen.

Gelukkig begon het gedoe al op de eerste ochtend na de vakantie. We werden om 10:00 uur opgepikt door de dame van de studie om naar onze volgende studieplek te gaan. Maar toen we onze medestudenten van hun vakantieverblijf oppikten bleken die net effe een fles brandy weggewerkt te hebben. Terwijl we s’middags zouden beginnen op de Wildlife Rehabilitation. Werken met wilde dieren, leeuwen, hyaenas’s, gieren, you name it. Tamelijk achterlijk dus. Zij zijn dus geen onderdeel meer van onze opleiding. En das zonde, want onze anderhalve week in rehab was echt te gek. We hebben de neushoorn uitgelaten, een dode giraffe in stukken gehakt en aan de dieren gevoerd, een arend gevlogen, een gier een pootringetje omgedaan, met de babyleeuw geknuffeld en nog veel veel veel meer. Van de mensen daar ook weer echt heel veel geleerd. Minpuntje wel: we deden ook de dagelijkse verblijven schoonmaken en dieren eten geven, waarbij de meeste dieren kuikentjes eten in zo’n rehab. En dat is echt gruwelijk smerig. Die kuikentje moet je namelijk eerst open knippen om het eigeel en de nieren eruit te halen. Huilen was dat. Ik doe het graag een keer voor als we ooit weer eens in het land zijn. Lekker man.

Ondertussen zitten we nu sinds donderdag weer in ons eigen kamp, home sweet home. Gister begonnen aan de laatste cursus van dit jaar, Wildlife research. Komende weken focussen we ons op onderzoek, naar de hoeveelheid roofdieren, naar de biodiversiteit van het reservaat hier, en naar het gedrag van olifanten. Weer even iets heel anders dan afgelopen maanden, meer in ons straatje dan de gidscursus van hiervoor.

Happy chappies? Happy chappies!

xx

Liedje van het moment: Kendrick Lamar - Bitch Don’t Kill My Vibe