Het sop in!

April 24, 2018 on the Philippines ⋅ 🌧 17 °C

Om 8.15 varen we uit! Uitslapen is voor losers.

Ik voer vandaag in de kleine boot met Daniel, Maarten en Bert Houben als buddy. De zin om in water te gaan is enorm, maar eerst nog proberen focussen op die briefing. Ik moest toch Bert een beetje leren kennen... maar al snel had ik door dat het allemaal snor zat en lieten we de zeelucht achter ons.

De eerste duik werden we al meteen beloond met een schildpad. Ik was weer enorm onder de indruk van de (vaak ondergewaardeerde) koralen in alle kleuren en vormen. Ik begin er zelf maar namen aan te geven, want in het Latijns zoals Daniel lukt me dat niet. Orgelkoralen dus!

We hoorden van een andere boot bij de 2e duikplaats dat ze een walvishaai hadden gezien, dus wij als de bliksem het water in. Geen haai te spotten, maar als troostprijs zagen we deze keer een bergbeklimmende schildpad.
    We spotten ook van die kruisingen tussen zeenaald en zeepaard... Naaldpaard? Pipehorses dus!
    Het babyschorpioenvisje vond ik weer vertederend... Oh, en dus een frogfish ziet er niet als een kikker uit?

In de namiddag kwamen Jean-Marc en Benedikt ons vervoegen. Oef, dan hebben we toch nog foto's onderwater van vandaag!

Voor het eerst zag ik er een Spookfluitvis. Dus zo ziet dat eruit!

Wij mochten 's avonds met de boot gaan nachtduiken, de anderen deden het huisrif. De missie was om mandarijn visjes te spotten. Wist ik veel dat we als voyeurs gingen toekijken hoe ze de liefde bedreven. Het zag er kort ... maar krachtig uit.

Mijn eerste duikdag in de Filipijnen is een feit.
    No way back! Alsof ik dat zou willen...