• Reseplanering Nya Zeeland

January 16, 2020 in Sweden ⋅ ⛅ 5 °C

Snart bär det av till Nya Zeeland! Hur ska vi packa, vad ska vi ha med oss, hur är vädret på de olika platserna vi ska besöka? Mycket att fundera på! Vi kommer att färdas från Stewart Island söder om Sydön till norra delen av Nordön. Klimatet på vår resa från nord till syd varierar mycket och vi räknar med att tillbringa i snitt 3 timmar i bilen varannan dag. I packningen finns både mössa, vantar och badkläder!
    Det blir vår längsta sammanhängande resa någonsin och med en tidsskillnad på hela 12 timmar! Vi flyger med British Airways och med mellanlandningar i London och Hongkong.
    Oj så spännande det ska bli!

Planering av själva resan:
    Efter att ha scannat webben efter resebyråer på Nya Zeeland fastnade vi för att anlita First Light Travel i Nya Zeeland pga alla positiva reviews. Tillsammans med Shelley la vi upp ett reseförslag baserat på våra önskemål om att främst fokusera på naturupplevelser och minst på storstäder och ”turistfällor”. Bland upplevelserna ser vi fram emot nattvandring på glaciärer, trekking i naturreservat, varma bad, fjordturer, studera Kiwi-fåglar, häckande albatrosser, pingviner, delfiner mm. mm.
    First Light Travel har skött sig exemplariskt och fortsätter att leverera långt över förväntan. Tillsammans har vi planerat både boende och aktiviteter och fått allt dokumenterat dag för dag. Resebyrån tar inte betalt av oss utan lever på sin provision från boende och aktiviteter.
    Vårt minne är kort så våra upplevelser och bilder från resan samlar vi i denna reseblogg.

Vill du följa vår resa?
    Gilla vårt inlägg på Facebook/Instagram eller lägg ett PM, mail eller annat meddelande till oss. Du får därefter en inbjudan av oss via mail som du måste acceptera.

Klimatkompenserar gör vi genom att betala för naturvårdande insatser i Indien!