She did it again!

February 12, 2020 in New Zealand ⋅ ⛅ 21 °C

Ännu en gång har Gun-Britt lyckats övervinna sina rädslor! Men vi tar det från början. Efter en tidig start på dagen kom vi till Northwest Adventures och checkade in för ett 3 timmars grott-äventyr. Turen innefattade både en hike i regnskogen, en kort tågfärd uppför berget och en äventyrsvandring ner i en grotta som upptäcktes på 60-talet.

Till skillnad från alla andra grottor vi besökt, var denna i ”originalskick” dvs ingen turistanpassning alls. Vi fick krypa, klämma och jobba ordentligt för att komma in. Gun-Britts skräck låg dock inte så mycket i att krypa in i en mörk grotta utan mer i att ta sig över hängbron på vägen dit!
    Men det gick! Höjdrädslan lyckades hon bemästra och även att gå på en gungande hängbro!
    Svårt att säga vem som var mest stolt av oss två!

Vi tog oss in ca en kilometer i grottan och besökte olika nivåer. Överallt fanns det stalaktiter och andra kalkformationer som regndroppar har skapat under 100-tusentals år. Så vackert!

I en annan del av grottan fanns det ”Glowworms”, en typ av lysmask som spinner hängande trådar för att därefter med en ljusglimt locka dit insekter att äta.

Det tog ordentligt på krafterna att ta sig runt. Ibland gick det att gå rak, men ofta blev det att gå dubbelvikt fram. Extra svårt var det eftersom vi inte fick stödja oss eller röra vid väggarna av Limestone. Det skulle kunna skada grottans kalkformationer.
    Hjälmen vi fick låna var ett måste, men den luktade vidrigt! Förmodligen gammal svett och fukt i kombination!

Efter det spännande grottäventyret körde vi vidare norrut och avslutade dagen på en mysig badort som heter Mapua. Där checkade vi in på ett litet B&B och gick ned på den pyttelilla marinan för en god middag.

Tydligen har man vissa problem med toaletterna på stället där vi samlades inför grottvandringen! Det finns ju många som besöker Nya Zeeland och vissa är tydligen vana vid ”hål i golvet”. (Se bild)

I morgon väntar en dag på havet!