Vinprovning och Wellington

February 15, 2020 in New Zealand ⋅ ☁️ 23 °C

I torsdags morse lämnade vi Mapua och körde mot Blenheim. Blenheim är en liten ort på norra kusten av Sydön, den största staden i Marlborough-regionen där många av Nya Zeelands viner produceras. Själv är vi förtjusta i vita viner från den regionen och av den anledningen la vi ett dygn där för att besöka vingårdarna och prova deras viner.

Vi var bokade på en vintur med Marlborough Wine Tours och vi besökte fyra vingårdar, Jackson Estate, Misty Cove Wines, Hunter´s och Bladen. Vi blev förtjusta i Misty Coves Pinot Gris och Bladens rosé-vin och köpte en flaska var av dessa. Hoppas kunna köpa dem hemifrån sen. På vägen passerade vi Stoneledge och S:t Clair, vars viner vi gärna köper på Systembolaget där hemma.

På lördagen lämnade vi Sydön. Färjan tog oss från Picton på Sydön till Wellington på Nordön, en vacker båtresa på 3 timmar. Wellington, som ligger på Nordöns sydspets, är Nya Zeelands huvudstad sedan 1865. Wellington kallar sig för kulturhuvudstaden och är centrum för landets teatrar, musik, dans och konst. Det är en pulserande stad som ligger vid vattnet och har spritt sig upp mot de omkringliggande bergen.

Vi kom ganska sent till vårt hotell i centrala Wellington men efter en dusch gick vi ut på stan och hamnade på en underbar argentinsk restaurang, El Matador, på Cuba Street. Vi åt vars en härlig kolgrillad sirloin steak med ett gott argentinskt rött vin till. Till dessert unnade vi oss en chokladfondant. Mmmmmums!

I morgon går färden vidare till nya äventyr på Kapiti Island.