• Day 8

Phong Nha-Kẻ Bàng national park

November 1, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Vanuit Ninh Bình hebben we de nachttrein genomen tot Dong Hoi. Het was onze eerste keer in een nachttrein en het is vrij goed meegevallen. De bedden waren wat klein en hard, maar we waren de enigste twee in onze coupe van vier. De trein maakte wel wat lawaai en we werden eerder in slaap geschokt dan gewiegd. Maar we zijn dus een ervaring rijker. Vanuit het treinstation in Dong Hoi moesten we nog een lokale bus nemen om tot op onze bestemming te geraken. Normaal moesten we een kwartier stappen tot aan de bushalte, maar onderweg werden we al geroepen om op een bus te stappen die naar Phong Nha ging. De vrouw op de bus vond het dan ook hilarisch dat Tatjana al haar klipjes van haar twee rugzakken niet onmiddellijk los kreeg om op de bus te stappen. Maar uiteindelijk zaten we op de juiste bus en waren we een uur vroeger dan verwacht in onze homestay.

We waren nog maar 5 minuten ter plekken of er werd ons al voorgesteld om mee te gaan met een tour die een grot ging verkennen. We konden nog niet in onze kamer om ons op te frissen dus besloten we om direct mee te gaan. We mochten aansluiten bij een groep van 3 andere koppels, allemaal Europeanen. Er was toevallig ook een Nederlands koppel bij en een koppel dat we ontmoet hadden in onze vorige homestay, dus het was van begin af aan gezellig. De vrouw van de homestay had ons nog ontbijt meegegeven voor op de bus. Een heerlijk omelet tussen een broodje en vers gesneden fruit, het was echt heel lekker!

Na een tijdje gereden te hebben in het park, moesten we uit het busje en te voet verder. Eerst wandelden we nog doorheen een vallei die omgeven was door enorme bergen, maar al snel waren we midden in de jungle. Na een paar riviertjes overgestoken te hebben, kwamen we aan bij een mooie waterval. Ieder koppel mocht eens poseren voor een foto. Toen het laatste koppel aan de beurt was merkten we ineens dat er iets op het been van de man plakte. Het bleken bloedzuigers te zijn.. dus iedereen direct aan het checken. Wij waren bij de gelukkigen die er geen hadden. De rest hadden er enkele kleintjes, maar uiteindelijk viel het wel mee. Na de jungletrek kwamen we aan bij de ingang van de grot. Deze was echt wel indrukwekkend. Ondertussen was het al middag en had de crew een Vietnamese bbq voorbereid. Deze smaakte ons ook.

Toen kwam het moment om aan het echte avontuur te beginnen! De ingang die we zagen, was niet degene die we gingen binnen gaan. We gingen een tweede ingang gebruiken die helemaal bovenaan de grot was. Dus moesten we nog een deel omhoog klauteren doorheen de jungle, maar dit was nog maar het begin! Bovenaan was er inderdaad nog een ingang en deze gaf een prachtig zicht over de grot. We kunnen niet benadrukken hoe indrukwekkend de grot was! (Deze grot is de 2e grootste van het hele park) Toen begon pas de echte verkenning van de grot. De volgende 2 uur was heel avontuurlijk laten we zeggen. Soms moesten we omhoog klimmen langs een touw (en daarna terug naar beneden), soms moesten we over een spleet springen/stappen, soms moesten we langs een klein randje naar de overkant stappen. Op het einde moesten we langs een ladder naar beneden klimmen. Dat was toch wel wat veel voor Tatjana, vooral omdat de tredes vrij ver uit elkaar lagen en het altijd leek alsof ze in de afgrond ging stappen. Maar uiteindelijk bereikten we de bodem van de grot. Deze was eigenlijk een rivier dus moesten we in het water springen. We kregen reddingsvesten en mochten ons gewoon laten meedrijven met de stroming.

Na wat rust en vers fruit en koffie waren we terug opgewarmd en konden we beginnen aan de terugtocht. Deze was ook deels door de jungle maar deze keer in een soort oude pick-up truck. (Je kon het eigenlijk geen pick-up truck noemen) Iedereen mocht vanachter in de laadbak, wat niet super comfortabel was. Onderweg reden we door wat een weg moest voorstellen, maar waar veel planten en bomen over gegroeid waren. We moesten ons dus regelmatig bukken en uiteindelijk was het een vrij hilarische rit, waarbij we veel planten en spinnetjes uit ons haar hebben mogen halen.

Het was een geweldige tour, maar helaas hebben we zelf geen foto's, omdat de tour ietsje te avontuurlijk was en de kans op verlies en beschadiging te groot was. Normaal zal de tourgids nog foto's doorsturen dus dan zullen we enkele uploaden.