Satellite
Show on map
  • Day 14

    Civray

    May 5, 2023 in France ⋅ ⛅ 17 °C

    Vanochtend regende het toen ik wakker werd, ik dacht balen als ik zou moet starten met regenkleding aan maar eerst maar eens ontbijten. Daar stond zowaar een pot koffie klaar! Geen machine dus! Enfin na het uitchecken liep ik even naar buiten om de startuitrusting te beoordelen. Zonder regenkleding dus en ook geen windjack aan. Het ging lekker. Voor de insider, ik had mijn geïrriteerde spot voorzien van een pleister en die heeft me door de hele dag geholpen, morgen dus weer!!
    Onderweg een paar mooie plaatjes geschoten van een mooi viaduct, een straatje, maar ook een chateau..... mocht er nog een dame 'gevangen' zitten. Met de roeiboot in de gracht gaat er niemand gered worden... 😀 😀. En dan die enorme bomen aan de kant van de weg, dit is maar een voorbeeld maar wat staan er veel, te mooi. Er wordt ook veel gekapt. De restanten liggen dan langs de weg, veelal aan de binnenkant rot.... Trouwens er liggen nog zoveel stapels brandhout bij huizen, voor jaren, dus dat stookt er nog jaren op los..... dat probleem duurt dus nog wel even voort... voordat ik Poitiers binnen fietste zag ik dit mooie blauwe veld in groei/bloei.......
    En dan kom ik in Poitiers aan....... ik zie een grafitti-artiest aan het werk en ik vraag of ik een foto mocht nemen, hij knikte en even later passeerde ik de Notre Dame. Even een foto genomen van een onderdeel. Na een stempel op mijn credential reed ik wat rond om een leuk brasserietje te vinden om wat te eten en om na te denken over de vervolgroute. Ik heb gekozen voor een kleine verandering omdat dit navigatie-technisch beter uitkwam. Vanaf mijn plaatsje bij de brasserie keek ik op een uithangbord 'maison de peuple', ik moest meteen aan gepeupel denken en las verder confederation generale du travail, vereniging van arbeiders dus. 1939 - 2021, 90 jarig bestaan. En voor de goede kijker....binnen in het raam een rode vlag met hamer en sikkel. Tot slot nog Jeanne D'arc, ook een verleden in Poitiers...
    Het ging lekker met fietsen, geen vervelende wind, nee lekker tempo erin en op naar Gençay. Ik had een overnachtingsadres gevonden vandaar dat ik het nog de moeite waard vond om vandaag verder door te rijden dan Poitiers. In Gençay aangekomen bleek het adres permanent gesloten... een geïnteresseerde voorbijganger zei dat er verder geen overnachtings mogelijkheden waren en verwees mij naar de Mairie (burgemeester) en dus naar het gemeentehuis, dat was gesloten en ik was bezig om mijn telefoon maar eens te raadplegen want ik vreesde voor een herhalin van een doemscenario toen een man van de zijkant van het gemeentehuis kwam gelopen. We raakten in gesprek en hij vertelde dat er geen overnachtingsmogelijkheden waren. Hij zag mijn schelp en hij bood me aan om een hotel te zoeken. Hij ging een andere auto halen en alles werd ingeladen. Uiteindelijk kwamen we ongeveer 20 kilometer verder terecht, in Civray dus, bij een Gite. Nota bene gerund door een vlaamstalige mevrouw en haar Nederlandse vriend, wat wil je nog meer. En zo belandden we aan de keukentafel en uiteindelijk aan een warme maaltijd. Wat een voltreffer.... en nu zit ik op mijn kamer dit verslag bij te werken. Morgen maak ik nog een foto want voor vandaag had ik mijn quotum bereikt. Ik ga zo lekker slapen. Wat een dag....
    Read more