Ayers Rock

October 25, 2017 in Australia ⋅ 🌬 34 °C

Onsdag 25/10
    Jag har redan svårt att veta vilket datum och vilken veckodag det är så det är bäst att skriva upp det.

Vi vaknade upp i Alice Springs till - gissa vilket väder? - strålande solsken. Hotellrummet var bra men frukosten var medioker: mycket olika varmhållna rätter (det enda jag vill ha varmt till frukost är kaffe/te) som dessutom såg ut att ha varit framme sedan tidig morgon, tråkigt bröd (vilket verkar vara legio här), dålig påfyllning av såväl mat som servis (när vi gick för att hämta flingor och mjölk försvann våra kaffekoppar), ljummet kaffe - listan kan göras lång. Tråkigt att det just i dag var sovmorgon och vi såg fram emot att njuta av en god frukost. I Adelaide var frukosten bra men då hade vi alltid bråttom till bussen.

Ska reda ut begreppen kring alla olika namn på den kända bergklumpen.
    Orten heter Ayers Rock och så hette tidigare även den kända monoliten. I och med att aboriginernas kultur accepterades bytte monoliten namn till Uluru, vilket är deras namn på den för dem heliga platsen.
    Nära Uluru ligger en annan monolit, Kata Tjuta, som betyder många berg och den består av flera klumpar.

Vid lunchdags flög vi till Ayers Rock och där fick vi snabbinchecka på vårt hotell för att åka på monolitäventyr.