Waiheke - Island of Wine

November 12, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 17 °C

Söndag 12/11

Dags för utflykt med färja till den närbelägna ön Waiheke. Båtfärden tog 40 minuter och det var lite blåsigt men också en strålande sol så vi satt på övre däck och njöt.

Vi möttes av busschauffören med en stor svensk flagga. Han började med att tala om att vår första vinprovning skulle vara 11:00. Vi som hade trott att vi var där för den vackra naturens skull.

Det är en liten ö, 20 km lång och med en strandlinje på 100 km. 5000 fasta invånare men under semestertider upp emot 30 000. Ön lever på vintillverkning och turism. Vädret bidrog till att visa ön från sin bästa sida och vi fantiserade om att skaffa sommarhus på den. Vi kom innan den stora rusningen så det var bara idylliskt.

Första vinprovningen var på en minimal vingård som var väldigt trevlig. Ett av deras viner hade vunnit flera internationella priser. Förutom vin provade vi oliv- och avokadoolja och avslutade med honung som till hälften var manokahonung. Vinet var gott medan oljorna och honungen inte var några höjdare.

Nästa vinprovning var på en större vingård. Han som presenterade vinerna var mycket informativ och vi lyckades ta oss igenom fyra olika viner. Här var det vinmakaren som hade vunnit flera gånger. På ingetdera stället fanns ngn spottkopp utan vi fick vackert svälja ner allt. Ingen stor uppoffring!

Här åt vi också vår lunch. God mat och vacker omgivning gjorde att det blev en fin avslutningsmåltid.

Tillbaka i Auckland blev det eftermiddagsvila på hotellet.