Båtövning

October 28, 2018 in Oman ⋅ 🌬 28 °C

2018-10-28 söndag

Besättningen övade med tender(liv)båtarna i Muscats hamn. Under den här resan har vi alltid kunnat lägga till vid kaj, när inte båten kan göra det utan ligger på redden får man åka tenderbåt in till land. I Saltsjön i Stockholm kan man se båda varianterna.

Lite klargöranden:
    - de hoppande fiskarna var troligen tonfisk
    - Henriks mösshatt kallas ’kumma’
    - mysteriet med tiden på våra mobiler är löst. Sverige gick över till vintertid natten t söndagen och då är det troligen kalendern som styr detta och säger till klockan att ställa om sig.
    Vi hade våra mobiler satta på manuell tidsomställning men det hjälpte inte.

På kvällen var det ’White Night’ ute på pool-däck. Solstolarna var borta och i deras ställe fanns det dukade bord med vita dukar. Kaptenen och hans officerare grillade och serverade oss. Många valmöjligheter fanns det men de grillade hummerstjärtarna hade god åtgång.

Vi passagerare anmodades att klä oss i vitt och vi hade i alla fall vit skjorta och blus. Henrik hade sin kumma och var väldigt stilig
    När den värsta rusningen var över var det dags för besättningens parad då de kom ordnade landsvis med sitt lands flagga. Det fanns även en svensk flagga med två personer.

När vi satt och pratade efteråt så började det blixtra. Vi hörde inget åskmuller eftersom musiken överröstade eventuellt muller. Blixtarna kom väldigt tätt och senare började det blåsa och det kom regn. Då blev det dags att dra sig tillbaka till hytten för natten.