Förmiddag i Muscat

October 29, 2018 in Oman ⋅ ☀️ 28 °C

2018-10-29 måndag

Vi tog skyttelbussen in till Muscat igen. Först letade vi upp internet och jag har nu publicerat allt jag skrivit hittills. Jag passade dessutom på att kolla veckans erbjudanden på COOP.

För 30 år sedan bekymrade man sig bara för att hitta vykort o frimärken, skriva dem samt hitta en brevlåda. Nu tillbringar man mycket semestertid med sin iPhone samt med att leta internetanslutning.

Det blev en sista tur i Souq’en men inga inköp i dag. Även i Souq’en är det så rent som är möjligt i den miljön. En Souq kan beskrivas som ett nätverk av trånga gränder där varje hål i väggen har sin egen verksamhet. Många är bara ett litet rum med varuexponering utanför i gränden. Andra har en större affär innanför. Jag har tyvärr inga bilder därifrån eftersom man blir tilltalad så fort man stannar upp, ja även när man sakta strosar i gränderna.

I större städer finns det specialiserade Souq’er, för t.ex guld, heminredning och kläder medan det här var en salig blandning.

Apropå att det var rent i Souq’en så är det fantastiskt rent överallt och det är tack vare att gästarbetarna är billig arbetskraft. Man ser dem ofta arbeta i grupp och längs gatorna kan de vara ett tiotal som arbetar tillsammans och håller planteringarna snygga.

Kvällens underhållning inleddes med passagerarkören som sjöng fyra ABBA-låtar. De hade övat fem gånger och det var en kör av typen ’Alla kan sjunga’. Att det var ABBA förlät mycket.

Båtens operaensemble gav sedan en förkortad version av Carmen.

Efter att ha avnjutit all musik gick vi till Chokladfestivalen. Tänk er att sätta i er chokladtårta, chokladfondue, tryfflar m.m klockan halv tio på kvällen och sedan gå till sängs. Vi tittade bara och kunde än en gång förundra oss över vad vi i detta överflödssamhälle kan hitta på.