Funchal runt

November 10, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 21 °C

2019-11-10

Fantastiskt väder hela dagen. Max temp på 24 grader och svalkande vind.

Hotellets frukost levde upp till den övriga standarden. Man fick pressa sin egen apelsinjuice, tyvärr kö! Mycket färsk frukt. Om man så önskar även bubbelvin.

Efter en lång och sen frukost promenerade vi längs hamnpromenaden till en frodig park där vi kollade blommor, träd och små ödlor.

Nästa anhalt var katedralen som, för att vara katedral, var väldigt modest men som en gång i tiden var den kristna världens största stift. Det omfattade alla portugisiska områden oavsett var i världen. Vi blev snabbt utmotade för de skulle stänga för siesta.

Efter lunch åkte vi runt med en hop-on-hop-off-buss fast vi hoppade inte av förrän vi åkt hela rundan. Fina vyer och hisnande backar. Mycket terasser med bananodlingar. Ön har en egen bananvariant, de är små och söta. Bananpalmerna står väldigt tätt och man förstår att de vill få ut så mycket som möjligt då varje planta bara ger en skörd om året. En bananklase som väger omkring 40 kg.

Lite avkoppling på hotellet innan det var middagsdags. Kvällens restaurang låg i närheten av katedralen. Stora gambas med vitlök och smör - gott.