Inaktuell guidebok

November 14, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

2019-11-14

Guideboken köptes inför den här resan men var utgiven 2015. Då är det inte konstigt att allt inte stämmer.
    Jag tycker fortfarande bäst om att ha en pappersboksguide för att få en överblick men den behöver kompletteras med internet för att detaljerna ska bli rätt.

Dagens besök på fortet vi är granne med illustrerar detta. Det finns fortfarande kvar (det har funnits sedan 1600-talet så det vore konstigt om det försvann) men innehållet var lätt förändrat.

Efter lunch gjorde vi ett besök hos öns madeiravin-tillverkare. De erbjuder rundvandring med vinprovning. Vi konstaterade att ’det var mycket skrik för lite ull (sa käringen när hon klippte grisen)’. Vi valde premiumvarianten av deras paket. Det var en kort rundvandring följt av 10 egna minuter på museet. Avslutningsvis satt vi vid bord och fick dricka två olika madeirasorter. Ingen vägledning under drickandet och vi provade endast två av fyra sorter. Det var synd för vi hade sett fram emot att äntligen få smakreferenser för allt från knastrande torrt till smäktande sött.

Efter det fick vi åter glädje av Lottie Knutssons tips. Denna gång en affär med damkläder där en blus inköptes.

På kvällen återvände vi till en av Lotties restaurangrekommendationer. Vi blev mottagna som stamgäster. Maten var lika god och servicen lika bra som förra gången.

Vi har haft mycket glädje av Lottie under den här resan!