Torsdag 20/4 tåg, båt och palats

April 20, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 11 °C

Dagens första anhalt var Centraalstation. När vi var där i går för att ta reda på hur man tar sig till Schiphol så fick vi av en mycket bestämd tågvärdinna veta att om vi skulle resa på fredagsmorgonen så MÅSTE vi handla biljetterna på torsdagen.

Därför tog vi oss dit idag igen och gick glada i hågen till biljettluckan för att handla biljetter till fredagen. Damen där talade om att vi MÅSTE köpa biljetterna på fredag morgon annars var de inte giltiga.

För skojs skull så testade vi en biljettautomat och i den kunde man köpa biljetter både 1, 2 och 3 dagar framåt. Vi handlade dem inte där men gick senare in på nätet och köpte två biljetter till i morgon.

Svårt att hitta tillförlitlig information och Schiphols hemsida ger inte mycket hjälp. Man tycker att de borde vara intresserade av att folk kom dit.

Riktigt ruggeväder så vi tog vår tillflykt till ett varuhus. Det blev lunch i deras ’food court’.

Trots kylan och blåsten bestämde vi oss för att åka en kanaltur. Av ren tur så hamnade vi i den äldsta kanalbåten som var varm och skön och möblerad med korgstolar. Roligt att se allt från vattnet och få information samtidigt .

Nästa punkt för dagen var ett palats från 1800-talet som var inrett med möbler och konst från 1700-talet. Lite som Hallwylska palatset i Stockholm.

Dagen avslutades med en köttbit på en Argentinsk restaurang.