Fredag 21/4 Sammanfattning

April 20, 2023 in the Netherlands ⋅ ⛅ 12 °C

I Amsterdam finns fler cyklar än invånare - inte konstigt att de finns överallt. Under vattnet framför Centraalstation finns en cykelparkering för 7.000 cyklar.

Om vi tycker att folk i Sverige är märkliga som sitter och huttrar på uteserveringar så fort snön försvinner så är det ingenting mot hur det är här. I åtta graders temperatur med rejäl blåst, och oftast utan de värmare vi ser överallt i Stockholm, så är uteserveringarna besatta till 75%. Dock inte av oss.

Stora delar av Nederländarna ligger ju under havsytans nivå. Amsterdam ligger c:a 1m under havsytan och Schiphol 5m. Jag kommer ihåg att jag som barn åkte bil på Afsluitdijk - den stora vall som stänger ute Atlanten. Då var det mest långtråkigt men nu imponeras jag över detta byggnadsverk. Om platta öar, som Samoa, fruktar höjning av havsnivån så måste nederländarna vara minst lika rädda.

Frukosten på avresedagen var speciell. Inför öppnandet klockan 07:00 stod redan en drös amerikaner och väntade. Under de 30 minuter vi åt frukost fylldes det hela tiden på med fler av dem.
    Vi lyckades navigera mellan dem och kunde förse oss med det vi ville ha.

Efter checkout började hemresan men den får ett eget inlägg.