Lördag 13/5 resdag

May 13, 2023 in Greece ⋅ ☁️ 17 °C

Man borde få en belöning när man stiger upp 03:30 en lördag morgon. Iofs så är hela denna resa en belöning så det kanske inte är så orättvist att stiga upp före fåglarna i alla fall.

Arlanda hade försäkrat att det tidigare kaoset vid incheckning och säkerhetskontroll ska vara ett minne blott. Det var långt ifrån perfekt och anmodan att vara på Arlanda två timmar före avgång bör åtlydas.

I kön träffade vi två medresenärer från en tidigare resa. Vår reseledare Pia har vi åkt med en gång förut och återseendet var hjärtligt.

Vi hade beställt frukostpaket på flyget och det var välkommet. SAS-planet hade en osedvanligt bra ljudanläggning och det fanns en berättarglad man i cockpit som återkommande berättade vad vi kunde se neråt, till vänster och till höger.
    Tyvärr kunde vi inte se någotdera för vi hade platserna närmast mittgången. Det var dock trevliga avbrott.

Vi hämtades med buss i Aten som körde oss direkt till en restaurang i gamla stan. Lite grekiska smårätter och vi började bekanta oss med varandra. Vi är 24 personer och det finns nog inte någon som är yngre än 65. Vi är alltså i ett passande sällskap!

Hotellet är detsamma som vi bodde på vid vår kryssning 2018. Bra läge med gångavstånd till gamla stan, Akropolis och Akropolismuseet.

Kvällen var fri för egna aktiviteter så vi letade upp en restaurang där vi åt en lättare måltid med 1/2kg - ja kg - vin och avslutade med en glass på vägen hem.

Pia, reseledaren, funderade på att kolla Mello men var tveksam eftersom det börjar först klockan 22 här. Vi har nämligen numera grekisk sommartid. Vi avstod.