A 14-day adventure by Cristina Read more
  • Fredag 12/5 förberedelser

May 11, 2023 in Sweden ⋅ ☀️ 19 °C

Vi har säkert förberett oss i hela veckan vid det här laget. Jag har packat och packat om i tankarna och tror att jag nu har en realistisk uppfattning över hur mycket min resväska rymmer. Det återstår att se.
    Vårt reseschema för 13-26/5 ser ut så här:

23 - Mahon Menorca Spanien
    24 - Palma de Mallorca Spanien
    25 - Barcelona Spanien
    26 - Barcelona-ARN

Vi kommer inte att nyttja internet-anslutningen på båten eftersom den är både låååååångsam och dyyyyr. Jag kan dock förbereda inlägg utan internetuppkoppling och sedan publicera dem när vi är på land och våra mobiler är anslutna till mobilnätet.

Nu ägnas resten av dagen åt alla förberedelser som krävs inför resan.

Lördag 13/5 resdag

May 13, 2023 in Greece ⋅ ☁️ 17 °C

Man borde få en belöning när man stiger upp 03:30 en lördag morgon. Iofs så är hela denna resa en belöning så det kanske inte är så orättvist att stiga upp före fåglarna i alla fall.

Arlanda hade försäkrat att det tidigare kaoset vid incheckning och säkerhetskontroll ska vara ett minne blott. Det var långt ifrån perfekt och anmodan att vara på Arlanda två timmar före avgång bör åtlydas.

I kön träffade vi två medresenärer från en tidigare resa. Vår reseledare Pia har vi åkt med en gång förut och återseendet var hjärtligt.

Vi hade beställt frukostpaket på flyget och det var välkommet. SAS-planet hade en osedvanligt bra ljudanläggning och det fanns en berättarglad man i cockpit som återkommande berättade vad vi kunde se neråt, till vänster och till höger.
    Tyvärr kunde vi inte se någotdera för vi hade platserna närmast mittgången. Det var dock trevliga avbrott.

Vi hämtades med buss i Aten som körde oss direkt till en restaurang i gamla stan. Lite grekiska smårätter och vi började bekanta oss med varandra. Vi är 24 personer och det finns nog inte någon som är yngre än 65. Vi är alltså i ett passande sällskap!

Hotellet är detsamma som vi bodde på vid vår kryssning 2018. Bra läge med gångavstånd till gamla stan, Akropolis och Akropolismuseet.

Kvällen var fri för egna aktiviteter så vi letade upp en restaurang där vi åt en lättare måltid med 1/2kg - ja kg - vin och avslutade med en glass på vägen hem.

Pia, reseledaren, funderade på att kolla Mello men var tveksam eftersom det börjar först klockan 22 här. Vi har nämligen numera grekisk sommartid. Vi avstod.

Söndag 14/5 dags att embarkera

May 14, 2023 in Greece ⋅ ☀️ 20 °C

Soldis i Aten och behaglig temperatur. Pia var jätteglad över att Loreen vann det totala mellot. Andra resenärer anslöt sig till maraton-sändningen 22-02 så hon slapp vara ensam.

Akropolis-museet var dagens första anhalt. Vi var där för fem år sedan men det var intressant att lyssna till vår svensktalande grekiske guide. Fika på takterrassen med utsikt över Akropolis - man kan inte klaga!

Busstur förbi sevärdheter, bl.a den fantastiska stadion byggd i marmor.

Incheckningen på båten gör att jag tar tillbaka alla tidigare klagomål på Arlanda. Många människor, dålig skyltning och minimal samordning. Vi kom ombord till slut och det gjorde även vårt bagage.

Vår hytt ligger i fören! Än så länge tror vi att det är ett privilegium. Vi får se under resans gång om det verkligen är så också. Kommer ett sjöodjur för att sluka oss lär vi kunna se det i vitögat.

Sen lunch i bufférestaurangen och servicen är fantastisk. Vi känner oss lyxiga. Så här långt morsvaras våra förväntningar.

Båten avgår snart så jag avslutar nu för att hinna publicera medan vi har internet tillgänglig i mobilen.

Måndag 15/5 Kusadasi

May 15, 2023 in Turkey ⋅ ☀️ 25 °C

Samtidigt med frukosten backade kaptenen lugnt in i Kusadasi hamn i Turkiet. Kusadasi är en halvö i Turkiet och dess främsta inkomstkällor är turister och honung. Turister såg vi inga större mängder av och honungen lyste med sin frånvaro. Däremot saluförde många av affärerna Locum - kanske mer känt som ’Turkish delight’. Mjuk söt godismassa smaksatt med t.ex pistagenötter, en av mina favoriter, skuren i kuber och sedan rikligt pudrad med florsocker. Det blev inget inköp denna gång.

Efter Pias genomgång i går har vi bestämt att satsa på utflykter på Korsika och Menorca. På övriga ställen tänker vi promenera tillsammans med Pia som verkar ha varit överallt.

Kusadasi är rent och trevligt frånsett alla propåer man får från affärsidkare längs gator och gränder. Vi drack nypressad granatäpplejuice vid ett gatustånd, vacker juice men inte speciellt god. Inte sur men sträv. Vi besökte också en moské där imamen hade en familjerådgivning med en familj där ( givetvis!) män och kvinnor satt på olika sidor. En spartansk moské långt från de mer praktfulla i Istanbul.

Lunch på båten och sedan tillbringades eftermiddagen i solstolar i skuggan på pool-däck. Lite slummer, lite bokläsning och lite författande dvs detta.

Detta läggs ut först på tisdag eftersom de europeiska reglerna som innebär att kostnaden för sms’a mm är lika mycket oavsett land inte gäller I Turkiet utan här är det betydligt dyrare.

Det verkar vara problem i Santorini för varken Henrik eller jag har välkomnats av någon mobiloperatör.

Först när vi på torsdagen använde våra gratisminuter för internet via satellit kunde vi skicka denna plus fler inlägg.

Skeppet Azamara Pursuit

May 15, 2023 in Turkey

Det här skeppet/fartyget är ett flytande bättre hotell med en överväldigande servicegrad. Det har plats för 700 passagerare och det finns ungefär 400 i personalen.

Vi har en ’stateroom attendant’ som heter Micky och som ser till att vår hytt är i ordning. Det finns flaskor med vatten och på ngt magiskt sätt finns det alltid is i ishinken så att vi kan få is till vattnet.

Hytten är tillräckligt stor för oss och utöver sängarna finns en soffa och soffbord. Gott om förvaringsutrymmen så vi har ibland svårt att komma ihåg var vi lagt vad. Balkong med bord och stolar.

Det är inte bara i hytten vi får service. I restaurangerna, barerna och caféerna behandlas vi hela tiden som VIP. Man blir bortskämd! Det är all inklusive såvida man inte vill dricka exklusivare vin och sprit eller vill äta i någon av de två specialrestaurangerna. Vi behöver vare sig det ena eller det andra.

Det finns flera ställen för mat och dryck och man bokar inte i förväg utan går bara dit man känner för. Frukost och lunch äter vi som buffé, då kan man välja vad man vill. På kvällen går vi till restaurangen med servering vid sittande bord

Det kommer ett inlägg dedikerat till just frukosten senare under resan

Personalen är mest asiatisk, de pratar bra engelska och är sociala. Man kan gissa sig till att när de tjänstgör så är det mycket jobb och lite, om ens någon, ledighet.
    Jag vill gärna intala mig att de med sina inkomster kan försörja familj och släkt i sitt hemland.

Vi har också lärt oss att när man stiger ut ur en hiss så pekar näsan mot fören. Denna kunskap har besparat oss många extra steg.

Nu lite kalenderbitardata:
    Det finns INTE några ABB-poddar i maskinrummet - tråkig nyhet för I!
    Dricksvattentankarna rymmer 942 kubikmeter vatten.
    Löparspåret på däck 10 är 142 meter så det krävs några varv för att bättra på konditionen.
    Vikt 30.277 ton
    Längd 181 meter och bredd 29 meter.
    Djupgående 6 meter.

Måndag 15/5 Azamazing evening

May 15, 2023 in Turkey ⋅ ⛅ 26 °C

På längre kryssningar ordnar rederiet alltid en Azamazing evening. Då hyr de en lokal på land, vi bussas dit och serveras någon dryck och lite snacks innan divertissementet startar. Det är alltid bra artister.

Förra gången vi åkte med dem var Azamazing evening i Ashdod, hamnstad i Israel. Då var det en festlig kväll i konserthuset.

Nu var det helt annorlunda. Vi åkte buss till en antik amfiteater. Att ta sig till åskådarplatserna var som en smärre bergsbestigning. Hela vår grupp klarade det och för några med rörelsebesvär var det en prestation.

På scenen uppträdde en kör med orkester. Totalt 25 personer. De tillhör en kör som är totalt c:a 200 personer. De berättade att kören hade förlorat fem medlemmar i jordbävningen nyligen och att alla som uppträdde under kvällen hade släkt eller vänner som drabbats.

Det var vackert och gripande. De sjöng för alla som far illa i Ukraina och för kvinnorna i Iran som offrat sina liv i kampen för friheten att slippa bära sjal.

Speciellt att sitta där i amfiteatern och tänka att där hade människor suttit långt tillbaka i tiden.

Tisdag 16/5 Santorini

May 16, 2023 in Greece ⋅ ☁️ 21 °C

När vi drog ifrån våra gardiner blev vi förskräckta. Fören var väldigt nära en brant bergvägg. Sedan förstod vi att detta var redden där båten ligger hela dagen.

Vi provar fortfarande ut vad som är den optimala frukosten och återkommer senare med en frukostrapport.

Vi drog iväg tillsammans med Pia i dag också. Eftersom båten låg på redden fick vi åka tender in till land. Sedan var det bara att ta Cable-tram upp till själva staden. Vi var dock inte klara där utan vi promenerade till den lokala busstationen och tog bussen till Oia, en liten by där nästan allt är vitmålat och väldigt ’chique’. Vackert, vacker utsikt och blåsigt. Lunch med samma utsikt.

Sedan samma väg tillbaka. Man kan sammanfatta dagens utflykt med ’mycket skrik för lite ull, sa kärringen när hon klippte grisen ’. Lite väl mycket transport blev det.

Onsdag 17/5 Heraklion

May 17, 2023 in Greece ⋅ ☀️ 23 °C

Åter en morgon utan internet. En av de viktigare punkterna på dagens agenda blir därför att hitta ett café med wifi.

Vi anslöt oss till Pias utflykt än en gång. Vi skulle ta oss runt Heraklion med hjälp av en ’Hop-on-hop-off’-buss. Listpriset för en dags obegränsat åkande var 30€ men Pia lyckades pruta ner det 8€!

Vädret var skönt men blåsigt men vi satte oss ändå på övre planet och jag virade min sjal flera gånger runt halsen.

Vårt mål var palatset Knossos, där legenden om kung Minos och Minotauren ägde rum.
    Palatset kan dateras till 1700 före Kristus. Under palatset fanns labyrinten där Minotauren, halvt människa halvt monster, bodde. Ariadne, dotter till kung Minos, hjälpte Theseus att döda Minotauren. Kan det mån tro vara här som Ariadnes tråd kom till användning? Får kolla när jag har tillgång till internet.
    I nutid är det mest en massa gamla stenar. Vi håller med väninnan F som tycker att alla dessa grekiska stenar är överreklamerade.

Omkring 1900 gjorde en brittisk arkeolog
    ,Arthur Evans, en utgrävning och rekonstrukturerade området. Flera samtida och senare arkeologer har också intresserat sig för platsen men det är Evans teorier som är förhärskande. Evans rekonstruktioner gör dock platsen och historien mer levande, oavsett om de fortfarande gäller eller inte.

Utanför palatset hittade vi ett café som både hade wifi och svalkande drycker. Dryckerna var bra men deras wifi var dållllligt. Att ladda upp dessa inlägg eller ladda ner Svenskan var ogörligt. Vi hann bara att ta emot och svara på ett meddelande.

Kvällarna på båten är behagliga! Drink sådär 18:30 och middag därefter. Tre rätters middag med mycket att välja på och gott vin därtill. Efter det brukar vi avsluta dagen med att titta på kvällens show.

Torsdag 18/5 till havs

May 18, 2023, Ionian Sea ⋅ ☀️ 18 °C

Kaptenen hade förutspått en gungig natt och det gungade lite men inte så att det var besvärande.

Havet är djupt, 2.800 meter var det vid lunchdags och det är lätta dyningar.

Under en av våra exkursioner på skeppet hittade vi, i ’the livingroom’, aktiviteten ’Jewelry making’ vilket innebar att det fanns tillgång till olika pärlor och örhängen att sätta pärlorna på. Snabbt gjorde jag ett par.

Resten av dagen var bara lugn: mat och socialisering. Inte mycket mer att säga om den. Semester!

Fredag 19/5 Taormina

May 18, 2023 in Italy ⋅ 🌙 17 °C

Sicilien! När vi ser ut från vår hytt så ser vi Etna!

I dag har Henrik internetåtkomst via Halebop medan jag, som har Telenor, inte har det. Vi löser det problemet med hjälp av internetdelning som innebär att jag kopplas till Henriks telefon och får åtkomst den vägen.

Pia har ett eget bord i receptionen, det enda förutom den officiella receptionen. Där har hon ett blädderblock där hon skriver upp vad som gäller för dagen. Jag tar med en bild av dagens blad för där står det mesta vi behöver veta om Sicilien.

Vi tog oss iland och hittade en HoHo-bus (Hop-on-Hop-off) som skulle ta oss högt upp i bergen. Pia prutade ner priset från 20 till 16€. Det hade nog varit svårt att pruta mer eftersom dessa bussar kör en lång runda.

Vi skulle till en liten by som heter CastelMola och som ligger högt, högt upp i bergen. Busscauffören klarade alla utmaningar galant och hade en fördel av att ha ett betydligt större fordon än de flesta andra trafikanter och förvarnade genom intensivt tutande inför varje kurva att han var på väg.

Gullig by med fantastisk utsikt vart än man sig vände. På det lilla caféet från 1700-talet drack vi deras specialitet som var ett vin gjort av apelsin och mandel. Mycket sött!

Tillbakafärden skedde med lokalbuss och taxi och vi hann precis tillbaka för att äta lunch. Om vi hade kommit tillbaka senare så hade vi ändå kunnat bli mätta eftersom det finns en servering på pooldäck som har öppet mest hela tiden.

Sedvanlig middag och sedan underhållning. De flesta kvällar är det musik och dans av sex duktiga artister. I går (torsdag) var det en komiker som inte föll oss på läppen.
    En irländare vars flesta skämt handlade om underlivet och som hade passat bättre i en annan miljö. Dock var det många i publiken som skrattade hjärtligt så när vi hade konstaterat att det inte var vår ’cup of tea’ gick vi därifrån.