En dag full av aktiviteter

April 13 in England ⋅ ☁️ 15 °C

Hotellets frukostbuffé var inte av det överdådigare slaget men vi blev mätta och det kunde behövas inför en dag full av olika aktiviteter.

Först tunnelbanan till Imperial War Museum som omfattar krig från 1900-talet och framåt. Vi var inriktade på en specialutställning om spioneri och vilseledning. Bland annat hade de material från ’Operation Mincemeat’ som jag nu läser om. Roligt att se saker som omnämns i boken. Annars fanns det läppstift med inbyggd liten kamera, grejer med lönnfack och en massa andra finurliga saker.

De visade också hur de hade vilselett fienden. De Havilland flygplansfabrik hade nästan kamouflerats bort. Attrapper av stridsfordon och flygplan hade konstruerats för att få fienden att tro att Britain hade större styrkor än vad var fallet. Det var bråda tider för maskörer, kostymörer och andra som även i fredstid visade en annan värld än den verkliga

Nästa anhalt var Cabinet War Rooms, de skyddsrum som byggdes under parlamentet för att kunna säkerställa att landet skulle kunna fortsätta ledas i krigstid. Det ser i princip ut som det gjorde när när det konstaterades att lokalerna inte behövdes längre och alla bara reste sig upp och gick därifrån. Alla funktioner var bemannade dygnet runt och en del hade sovande jour. Mycket intressant!

Sista sevärdheten var HMS Belfast, en kryssare som var aktiv i WW II men även användes vid andra strider fram till mitten på 60-talet. Imponerande bygge! Ett sådant skepp är ju aldrig mysigt och inbjudande utan bara kalt, kallt och slamrigt. Hemska trappor i massor.

Mellan alla dessa aktiviteter hann vi med en snabb lunch/mellanmål vid 15-tiden.

Därifrån var det inte så långt till vårt hotell så vi avslutade med att promenera dit.

Trötta ryggar och ömma fötter hade nog de flesta och det var inte konstigt när vi hade tillryggalagt ungefär en mil och klättrat 20 våningar.

Kvällen avslutades på en pub tillsammans med ett par ur ressällskapet. Det blev inget nattsudd utan tidig läggning i dag med.