Bletchley Park

April 14 in England ⋅ ☁️ 10 °C

Avresa 08:30 för 1 1/2 timmars bussresa till Bletchley Park, platsen som är vida känd för att det var här som kodknäckare lyckades tolka meddelanden som var krypterade med en Enigma-maskin.

Den mest omtalade av dessa kodknäckare är Alan Turing. En speciell människa med stor intelligens. Dog strax efter krigsslutet.

Historien om Bletchley är både lång och intressant och får inte plats här. Intresserade rekommenderas att själva botanisera bland all dokumentation som finns.

Det polska minnesmärket i form av en uppslagen bok är för att ära de tre polska kodknäckare som löste den första Enigma-koden före Bletchley. Inför hotet om invasion av Tyskland överlämnade de sitt material till Bletchley så att det inte skulle falla i fiendens händer.

Vi fick två timmar på oss att utforska Bletchley och vi kunde gärna tillbringat dubbelt så lång tid där. Avslutade med att handla böcker och lite annat i shopen.

Sedan buss till Portsmouth med lunchpaus vid en vägkrog (ett matgalleri med allehanda snabbmat).

I Portsmouth besökte vi The D-Day Story, ett museum dedikerat till operation Overlord. Mycket intressant där med och alldeles för lite tid. Där finns också Overlord Tapestry som är en nutida motsvarighet till Bayeux-tapeten, som vi kommer att se senare under resan. Jag har en bok om D-Day-tapeten om någon är nyfiken.

Åter ett Ibis-hotell som även detta försöker göra en dygd av att det är trångt och sparsamt utrustat. De förklarar allt med att de är miljömedvetna. Men vi är ju iofs här för att uppleva saker och inte mysa på hotellet.

Tidig middag på en närbelägen pub och sedan nattning. Vi ska vara redo för avfärd 06:15, frukost 05:30 och uppstigning 04:45.

Vem har kommit på att detta ska kallas semester? ;-)